Instrumentenpaneel

  • Jos

    Hallo, onlangs had ik mijn sensor in de bak vervangen, dit naar aanleiding van problemen met de km/uur meter, die afentoe als een kompasnaald op en neer ging of helemaal niks deed. Dacht dat het daarna opgelost was, maar het euvel blijft bestaan. VW zegt; het mechanisme dat in de bak zit wat de sensor aandrijft kan stuk zijn of het instrumentenpaneel is niet helemaal zuiver meer. NU komt er ook nog bij dat de brandstofmeter soms bij optrekken richting VOL gaat en bij afremmen richting LEEG, ook geeft hij de stand van de diesel soms helemaal verkeerd aan. Waar kunnen deze problemen vandaan komen?

    Alvast bedankt.

  • Jos

    vergeten erbij te vermelden dat het een 66 kw golf tdi van 96 is.

  • Jos

    Oke vw monteurke, dit zal ik als eerste proberen. Wat betreft de brandstofmeter, dit zou dan ook te maken kunnen hebben met het complete instrumentenpaneel?

    alvast bedankt weer.

  • Jos

    De teller bleef inderdaad gek doen, ook met de boormachine erop. Zelfs als ik stil sta dan gaat de teller wel eens bewegen. De dagteller stopt er nu ook mee als de teller het niet doet, iets waar hij eerder geen last van had.

    Dus als iemend nog een teller weet, liefst met de km rond de 290 dan ben ik al geholpen.

    mvrgr

  • Henk

    Ik heb hetzelfde probleem met de km-teller en de brandstofmeter van mijn vw golf3 1.9D 1997. Heb de complete sensor in de bak en het instrumentenpaneel al door tweedehands vervangen.

    Echter nog steeds de volgende problemen:

    - km-teller kan het soms wel over een afstand van zeg maar 50 km goed doen.

    - km-teller valt ook vaak spontaan terug op nul.

    - km-teller staat ook vaak heen en weer te zwaaien.

    - brandstofmeter gaat bij het nemen van bochten veel te veel heen en weer.

    Wie kan mij zeggen wat ik nu nog kan doen? Alvast bedankt!

    m.vr.gr. Henk

  • Jos

    Ik heb mss de oplossing, aangezien het bij mij nu weer helemaal klaar is. We kwamen op het brilliante idee de kabel vanaf de sensor naar de die grote stekker naast ongeveer het cilinderblok te checken. De “plus” en “min” van de stekker wilden we doorpiepen met een universeelmeter, de “plus” kwam goed door, maar de “min” niet. De “min-aansluiting” zit ongeveer linksonder die stekker gemonteerd aan het blok uiteraard, met een Amp-oogje. Ik kon de “min-draad” gewoon uit het Amp-oogje trekken zo slecht was hij. Nieuw oogje eraan geknepen en hij doet het sindsdien weer perfect, inclusief de brandstofmeter.

    Succes Henk. Henk schreef: