Levensduur accu Golf 4

• Kattig

Ik heb een Golf type 4, bouwjaar 1998, 1.9 TDI, 220.000 km gereden.

Deze auto gaat jaarlijks voor de onderhoudsbeurten en APK-keuring naar een VW-dealer.

Hoewel de motor na het starten altijd aanslaat, heb ik toch startproblemen.

1. Wanneer de motor warm is, heeft de startmotor veel langer werk dan bij koude motor.

2. Winters draait de startmotor langzamer bij de koude start en lijkt het soms wel of hij bijna ophoudt, het klinkt erg moeizaam. Wanneer de motor is warm gereden, doet het probleem onder punt 1 zich weer voor.

3. Zomers is er een probleemloze koude start. Je draait de sleutel om na het voorgloeien en de motor slaat al aan bij wijze van spreken.

Waar ligt dit aan? De accu? Of de startmotor? Wie weet meer?

• a3

Zoals al meer geschreven, voor mij een herkenbaar probleem. Heb zelf in eerste instantie de accu vernieuwd en dat was echt niet voor z'n tijd, maar het vernieuwen van de startmotor loste het probleem -en dan vooral het moeilijke starten bij warme motor -pas helemaal op. Echt een wereld van verschil. (Heb weleens begrepen dat de startmotor in de loop van de tijd ook is aangepast).

Nb. accu was van Conac. Het groene oog bleef groen terwijl de fut er eigenlijk al uit was.

groet

a3