Kan een Golf II 1.6 van 1989 naderhand voorzien worden van stuurbekrachtiging?
Iemand een idee wat betreft mogelijkheden en evt. kosten?
Bedankt.
Nee, verkopen schiet niet op. Daar is ie veel te goed voor.
En mag best wat kosten, na zoveel jaar krijgt ie ook emotionele waarde.
Als het technisch mogelijk is, is het alleen de kosten even afwegen.
Een sloperij raadde me aan een complete Golf te nemen en de zooi over te bouwen. Maar of het van een afgereden GTi (meest voorkomend met stuurbekr.) zo 123 past kon ie me niet vertellen.
Vraag: Ik ben in het bezit van een Audi 80 1.8 S uit 1990. Deze heeft geen stuurbekrachtiging, maar ik zou daar wel graag over beschikken. Is het mogelijk stuurbekrachtiging achteraf te monteren? Vooral elektrische bekrachtiging heeft mijn belangstelling.
Antwoord: U bent vast niet de enige die graag een stuurbekrachtiging wenst die achteraf wordt aangebracht. Maar er kleven enkele fikse problemen aan. Ten eerste moet de veiligheid absoluut gehandhaafd blijven, dat betekent dat de RDW of een andere Europese instantie de auto zal moeten keuren. Dat brengt hoge kosten met zich mee.
Tweede probleem is dat de stuurinrichtingen sterk verschillend zijn van bouw en bouwruimte. Dat betekent dat lang niet elk merk en model auto achteraf van een bekrachtiging kan worden voorzien, want de kosten per exemplaar zijn hoog.
Derde probleem is dat de elektrische capaciteit van de oudere auto’s waarschijnlijk niet groot genoeg is om ook nog de stuurbekrachtiging te voeden. Dat betekent dat daar waar de bekrachtiging nodig is, dus stadsverkeer en parkeren, er vooral in de winter onvoldoende wordt bijgeladen.
Al met al waarschijnlijk geen haalbare kaart. Het is verstandiger een auto van een recent bouwjaar aan te schaffen die standaard voorzien is van een stuurbekrachtiging.
Even een voorbeeld.
Bron www.amt.nl
Mzzl
Michel
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?