Cruise control Golf V

  • Ruud

    Het volgende is/was er aan de hand. De cc van mijn Golf V TDI deet het niet, deze is (onder garantie na 5 delear bezoeken) verholpen door de richting aanwijzer/cc bedieningsorgaan aan het stuur te vervangen. 3/4 jaar nadien (auto inmiddels 2,6 jaar oud) was dezelfde storing weer terug, deze is na 2 delear bezoeken verholpen door, zoals men toen vertelde, weer het bedieningsorgaan aan het stuur te vervangen.

    Nu kreeg ik vorige week (3 maanden na de reparatie!!) een rekening van de dealer van maar liefst ?340, hierop stond als reparatieomschrijving het oplossen van een kabelbreuk ter plaatse van de ruitenwisser voor waarmee mijn inziens dus aangegeven wordt dat de cc storing hiervandaan kwam. Ik heb een aantal vragen:

    1) Kan de cc storing veroorzaakt worden door een kabelbreuk ergens in de beurt van de ruitenwissers?

    2) behoort de VW dealer deze reparatie niet onder garantie te laten vallen aangezien dezelfde storing 3/4 jaar geleden (binnen de fabriekgarantie) ook al is verholpen?

    Ik heb het gevoel dat ik wordt geflest. Ik ga zo even naar de dealer om hun te laten uitleggen hoe het volgens hun zit, maar ik heb zo'n flauw voorgevoel dat men met een heel mooi verhaal komt.

    Graag advies!!

  • Mieke

    Op alle werkzaamheden die VW verricht zit een jaar garantie.

    Ja, er lopen draden “langs de ruitenwisser” naar je computer, immers die gaat de motor dan vertellen dat ie op een bepaald toerental moet blijven als jij de cruise indrukt.

    Hoop voor je dat het een foutje van hen is.

    Laat even weten hoe het is afgelopen.

    Mzzl

    Michel

  • Ruud

    @Michel:

    Ik ben gisteren langs geweest en heb het verhaal gedaan, men moest er even induiken om uit te zoeken hoe het precies zit. Helaas is dat even niet echt even, tot nu toe nog geen telefoontje gehad.

    @VW Monteurke: misschien kun je het je nog herinneren, de eerste keer dat ik deze storing had heb ik ook hier gepost, jij hebt me toen wat adviezen gegeven die ik ook heb doorgespeeld naar de dealer (meetwaardenblok, afstelling rem/koppelingspedaal sensor, enz). Men heeft toendertijd de storing opgelost door het vervangen van het bedieningsorgaan aan het stuur. De symptonen waren de 2de keer precies dezelfde, kan dit (jou inziens) deze keer mogelijk veroorzaakt worden door een kabelbreuk in de buurt van de ruitenwissers? Hieronder nog eens de symptomen van de storing:

    - CC schakelt niet uit vanaf ingestelde snelheid door bediening aan stuur

    - CC is uberhaupt niet te deactiveren door bediening aan stuur of schakelt niet in door bediening ana het stuur

    - Snelheid kan niet worden verhoogt/verlaagt door bediening aan stuur

    - Eerst functioneerd de cc, na verloop van tijd functioneerde de cc wel weer ok, en even daarna niet meer (dit alles zonder de motor af te zetten), en dan weer wel, en soms dagen niet, en dan soms dagen wel zonder problemen.

    Ik blijf het vreemd vinden dat mijn dealer eerst allerlei onderzoeken gaat doen terwijl dit toch een redelijk bekent probleem is, ik kan zo 4 mensen noemen die hetzelfde hebben gehad, in alle gevallen de hendel aan het stuur.

  • Mieke

    Ik kan Ruud enerzijds zijn frustratie wel begrijpen, aan de andere kant, de juiste diagnose stellen is 1, maar om deze juist te kunnen stellen is 2.

    Dat mensen huiverig zijn voor de dealer heb ik ook beeld bij. Het even uit laten lezen van eventueel een storing kost gauw al 50 euro. Dan heb je eigenlijk nog niets, als je geluk hebt gelijk een mogelijke oorzaak.

    Een dealer verkoopt auto's, maar zijn bestaansrecht bestaat grotendeels uit zijn werkplaats. En het opleiden en het op peil houden van zijn personeel kost geld, zijn werkplaats kost geld, het personeel zelf kost geld, enfin, vul maar in.

    Een beun krijgt de benodigde opleidingen niet en zal zichzelf up to date moeten houden, want simpelweg niet lukt, daar hij niet bij elk automerk zichzelf kan upgraden. Goed, garantie tot aan de deur, minder uurloon, geen dure werkplaats (met als nadeel vaak geen juist gereedschap) etc.

    Ik weet het gaat off topic, maar kiest men voor autorijden alleen, dan kan je beter stoppen. Autorijden kost geld, en daar hoort de werkplaats bij.

    Dat de meeste mensen afhankelijk zijn van de dealer is ook juist. En omdat de gemiddelde “mens” geen flauw benul heeft wat een monteur allemaal moet doen om die auto weer de weg op te krijgen, hebben ze gauw een gevoel van gepiepeld te worden.

    Als de dealer in kwestie werkzaamheden heeft uitgevoerd om de cc te repareren, mag je er wel vanuit gaan dat er na die werkzaamheden dat het probleem is opgelost (garantiegeval of niet). Zoekt deze niet voor een oplossing en laat hij je aan je lot over, dan vind ik daar iets van!

    #### dealers zullen er zeker zijn, maar laten we de goede dealers ook noemen!

    Ikzelf doe het reguliere onderhoud niet bij de dealer. De onderdelen worden gewoon bij de VW dealer besteld en worden in dezelfde garage versleuteld, alleen in de avonduren. Grote reparatie's of bijvoorbeeld een distributieriem wel. Dit heeft met een stukje garantie te maken. Maar dat is persoonlijk.

    Remschijven achter a 270 euro overdag, of 180 euro in de avond….

    Mzzl

    Michel

  • Mieke

    He, het is Michel Twin he! ;)

    Breng balans in je leven, neem af en toe eens de motor….

    Mzzl

    Michel (Twin)

  • Mieke

    Huidige motor.

    Na 5 “racers” te hebben gehad, nu eens wat anders, zie foto

    Mzzl

    Michel

  • Mieke

    Ben er vandaag mee naar het werk gereden, vanochtend weinig wind, en geen regen.

    Vanmiddag dus wel, geen enkel probleem. Reed prima en een hoge fun factor.

    Ondanks de weersomstandigheden nog lekker scherp sturen en prima grip.

    Tot de pekel komt blijf ik lekker doorrijden, veel te leuk.

    Koekblik kan altijd nog, dus de TDI heeft even een winterslaapje!

    Enne, ja best off topic, maar dat mag de pret niet drukken.

    Er is genoeg te koop op dit moment, kijk maar eens op marktplaats.

    Ik schrok ook van mijn afschrijving van mijn Fire Blade. Heb deze particulier kunnen verkopen (na maanden) en heb nu welgeteld € 100,- bij moeten leggen voor deze.

    Bouwjaar is hetzelfde gebleven, 15000 km erop vooruit en een dijk van een motor (VTR blok). Ook nog eens 6 maanden Bovag garantie (voor wat het waard is).

    Succes met de mogelijke koop!

    BMW vind ik mooi, maar dan wel de aparte types, beetje all road.

    Ben 1.96 m en dan is een grote motor een pre. Zit nu rechtop en voel me net oom agent op de motor!

    Mzzl

    Michel

  • Ruud

    Heren,

    Nog bedankt voor jullie uitleg!!

    Mijn frustatie van de dealer komt voort uit het feit dat ik het niet normaal vind dat men in totaal 8 x de auto in de werkplaats moet hebben om 2x dezelfde storing op te lossen. Ok, auto's van tegenwoordig zitten zo bom vol met electronica dat het heel lastig kan zijn om een storing eruit te halen zeker als deze sporadisch voorkomt. Ik had echter een aantal zaken genoemd die het mijn inziens zouden kunnen zijn, als men dat nu eerst had gecheckt waren we snel klaar geweest.

    En men had de storing kunnen reproduceren als men gewoon was gaan rijden en de cc zo had behandeld zoals ik had aangegeven.

    En dat ik deze rekening niet vertrouw komt voort uit het feit dat de storing precies dezelfde symptomen had als de eerste keer, en nu is het opeens een kabelbreuk?? Ik geloof er helemaal niks van…

    De dealer komt zijn afspraken niet na wat betreft aanwezigheid van de chef werkplaats als mijn auto daar is (terwijl dat wel besproken was), bestellen van benodigde onderdelen waardoor de auto weer op herhaling mag, en nog wat zaken, daar komt mijn frustatie vandaan. Mijn kosten zijn ondertusen ook aardig opgelopen, wat dacht je van dure vrije dagen, of de huurauto die ik een aantal keren heb genomen om toch te kunnen gaan werken (en ik werk ver van huis, dus dat waren ook gepeperde rekenigen)?

    Ik heb overigens de HTS autotechniek doorlopen en ben dus geen leek wat betreft autotechniek, maar zeker ook geen expert op dit gebied want mijn kwaliteiten liggen op productie van auto's en niet de electronica. Maar dat terzijde…

    Maar eerlijk is eerlijk, ze hebben ook goed werk gedaan voor mij, maar de weegschaal slaat ondertussen naar de verkeerde kant uit. En ik ben niet de enige die ontevreden is over deze dealer.

  • Ruud

    Trouwens goed om te lezen dat jullie ook van 2 wielers houden!!

  • Mieke

    Als het inderdaad de spuigaten uitloopt zou je PON op de hoogte kunnen brengen. De situatie helder uitleggen en wellicht dat ze kunnen gaan bemiddelen voor je.

    Vergeet niet dat PON een dikke vinger in de pap heeft v.w.b. de VAG dealers.

    Ik zeg niet dat ze je gelijk alles gaan vergoeden en de dealer het dealerschap afnemen, maar een nette (aangetekende) brief kan nooit kwaad.

    Blijf wel netjes…..

    Dat was het, snap je frustraties en met name het feit dat het je uren kost en een leenauto.

    Heb hetzelf meegemaakt met het opnieuw inleren van een sleutel. Bij aflevering was er maar 1 sleutel. Dit heeft in totaal vier keer een garagebezoek opgeleverd. Leenauto heb ik dus niet betaald. Als zij niet een goede sleutelbaar kunnen bestellen, in mijn beleving nu niet direct het meest ingewikkelde, dan mij niet laten betalen voor een Lupo 1.0….

    Succes!

    Laat even weten wat je er aan gaat doen, en de uitkomst!

    Michel (Twin)