Levensduur TDI

• Jacco

Hallo,

Ik ben mij een het orieenteren voor een Passat TDI variant van de bouwjaren 1999-2001.

Nu heb ik kilometerstanden gezien van rond de 250k.

Wel hebben ze allemaal een onderhouds geschiedenis.

Gaarne adviezen van kenners of dit wel aan te raden is om zo'n auto te kopen.

Ik weet dat een VW-diesel heel betrouwbaar is maar wil toch enige tips.

bedankt.

• a3

Basis TDI 66kW (Golf): 242000 km, geen olieverbruik, geen lekkages, geen problemen (behalve die ik zelf heb veroorzaakt). Maar motor wordt toch wat ouder dus extra onderhoud incalculeren. Hangt ook van de rijstijl af.

• Mieke

Motoren zijn inderdaad betrouwbaar. Niet alleen de motor heeft 250 dkm gedraaid, ook de rest van de auto. Schokdempers, ophanging, versnellingsbak, dynamo, interieur, enfin genoeg om op te noemen. Type waar jij het over hebt heeft de kinderziekte van de draagarmen achter zijn naam staan. De een wel, de ander niet. Er is daar een terugroepactie voor geweest. Daar kun je nu geen aanspraak meer op maken maar is wel te controleren middels de onderhoudshistorie.

Kijk eens op www.tdi-club.nl en zoek eens naar de poll kilometerstanden.

Je zult versteld staan hoeveel er boven de twee ton zitten.

Hebzelf 3 gehad. Een tot 228000, een tot de 240000 en nu een met 186000.

Deze laatste gekocht met 132000 op de klok. Alledrie de auto's super.

Neem de tijd, er zijn er genoeg. En probeer middels internet veel te achterhalen.

Succes

Mzzl

Michel

• Pim

Mijn Lupo 1.2 TDI van 10-11-1999 heb ik vandaag op 337.000 km. gezet.

Eerste motorblok, geen revisie.

Op dit moment geen olieverbruik (een motor verbruikt altijd wel iets olie, dus ik bedoel: niet hoeven bijvullen tussen 2 beurten) en geen olielekkage.

Denk wel dat ik de 500.000 kan gaan halen.

Hou anders AutoWeek nummer 50 in de gaten: daar staat 'ie in de rubriek Klokje Rond.

• Mieke

Gefeliciteerd! Moet inderdaad nog veel meer op kunnen. Voel me nog een inrijder dan met 180000 km op de klok.

Mzzl

Michel

• Pim

Ik maak niet iedere dag foto's, dus dit is de meest recente:

• Jako

Heb je gedurende die periode ook het brandstofverbruik bij gehouden?