De motor van onze Polo 1.6 variant van januari 1999 loopt niet goed. Starten gaat goed, zowel warm als koud maar zodra de motor warm is loopt deze stationair te hard, ca. 1100 omw./min. Ook loopt hij dan niet helemaal mooi regelmatig maar gaat het toerental een klein beetje op en neer.

Tijdens het rijden schokt hij heel erg bij gas loslaten en weer gasgeven. Bij afremmen op de motor gaat er een schok door de auto zodra het toerental onder de 1500 omw. min. komt en wil de auto ‘er vandoor’ (lees: ik moet harder afremmen om tot stilstand te komen). Zodra bij het afremmen wordt ontkoppelt zwabbert het toerental van 1500 naar 2000 omw./min. tot het moment dat ik (bijna) stil sta, dan zakt het weer naar 1100 omw./min.

Wat kan hier aan de hand zijn? Valse lucht, lambda sonde, of iets anders. Ik moet er even bij vermelden dat de auto waarschijnlijk aan een onderhoudsbeurt toe is (onderhoudshistorie is niet geheel bekend, we hebben hem net een paar maanden). Ik wil hiervoor deze week een afspraak maken maar zou het fijn vinden om van tevoren een klein beetje te weten wat er aan de hand kan zijn.

Bij voorbaat dank voor de reacties.