Blikschade veroorzaakt door dealer

  • M. Tuncer

    Heren,

    Ik heb nogal een rare vraag.

    Ik heb vandaag mijn auto naar de VW dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt..

    Bij testrijden heeft de monteur een ongeluk gehad met mijn auto. De monteur was niet schuldig (zegt hij) Ze hebben een schadeformulier ingevuld en de tegenpartij heeft voor accoord getekekend.

    Nadat mijn auto kwam ophalen werd ik met deze situatie geconfronteerd.

    Of ik even de schade formulier naar mijn verzekeraar wilde opsturen, dan zou alles goedkomen.

    Dit heb ik natuurlijk niet geaccepteerd en gezegd dat zij zelf de schade moeten herstellen. Ik heb gewijgerd om de auto mee te nemen en heb een vervangende auto gekregen. De dealer ging opnemen met zijn eigen verzekeraar en de verzekeraar met de tegenpartij. Ondertussen zal mijn auto gerepareed worden.

    Mijn vraag is eigenlijk kan ik de garage ook verantwoordelijk stellen voor het feit dat ik nu geen schadevrije auto meer heb en bij inruil een rol kan spelen bij de waardebepaling.

    Zijn er andere mensen die een soorteglijk incident hebben meegemaakt en hebben zij nog nuttige tips voor mij?

    Tja een ongelukje kan gebeuren maar ik wil volledig scahdeloos gesteld worden door de VW dealer.

    groeten.. M. Tuncer

  • Mieke

    Wat voor schade was/is het?

    Als de dealer dit verder netjes oplost en de schade is netjes hersteld voorzie ik geen problemen bij inruil.

    Als een schade netjes opgelost wordt, zul je hier niets van terug zien.

    Is het amateurwerk, dan wordt het een ander verhaal.

    Is je chassis aangetast of is het blikwerk?

    Denk maar niet dat je dealer je tegemoetkomt, immers, als jij zelf het was geweest, zou de tegenpartij de reparatie vergoeden, maar geen compensatie voor de inruil.

    Mzzl

    Michel en succes!

  • sleutelaar

    in sommige gevallen kan waardevermindering geclaimd worden. dit kan alleen bij een tegenpartij.

    hier is een richtli

    Of daarvan sprake is, kan berekend worden door middel van de door het Nederlands Instituut van Automobiel en Verkeersongevallendeskundigen (NIAV) opgestelde richtlijn. Aan de hand van de daarin opgenomen formule kan de waardevermindering becijferd worden. De factoren die daarvoor van belang zijn: * de catalogusprijs van de auto, inclusief fabrieks-extra's; * leeftijd van de auto (normaliter de datum van afgifte van het kentekenbewijs deel 1); * de kilometerstand; * de kosten die nodig zijn voor herstel (alléén arbeidsloon en spuitkosten. De prijs van nieuwe onderdelen wordt niet in de berekening opgenomen, omdat na vervanging van de schade-onderdelen - vooral als het oude onderdelen zijn - eerder een waardevermeerdering zal optreden) en * de inruilwaarde vóór de aanrijding.

    Wv=(270-(4xL+K)/270)*((9/5) x(ak+sk)/0.6xCP) x C X 12%

    L=leeftijd K=kilometerstand ak=arbeidskosten sk=spuitkosten CP= catalogusprijs C=bepaalde factor die kan verschillen met bepaalde omstandigheden.

    als je aan alle eisen voldoet kun je dus hooguit 12% krijgen maar tel maar een uit als je auto een paar jaar oud is dan word het niet veel

    de formule is ontstaan doordat bij goede reparatie toch waardevermindering is bij inruil omdat menssen denken dat hij minder kwalitatief is. slechte reparatie kan alleen op reparateur worden verhaald.

    succes thomas