Ik heb een VW GOLF C 40 KW van 1985. Als ik bij een koude motor de kachel aanzet wordt hij snel warm maar wordt na ongeveer 10 minuten weer koud. De temperatuurmeter loopt in deze periode op tot iets boven de middenstand en zakt dan weer iets terug. Ik denk dat dit komt omdat de radiator ingeschakeld wordt. Het lijkt erop dat de kachel op dit moment uit gaat. Ik ben behoorlijk technisch en heb een boekje van P.H. Olving van deze auto. Ik heb het gedeelte over de kachel en het koelsysteem bestudeerd maar kan de kwaal toch niet verklaren. In de toe- en afvoerleidingen naar de kachel zitten een soort moffen of kleppen die met een dunne rubber slang met elkaar verbonden zijn. Ik vermoed dat hiermee iets niet in orde is maar deze onderdelen staan net niet op de plaatjes in mijn boekje. Wie kan verklaren wat er aan de hand is? De warmtewisselaar van de kachel lekt een heel klein beetje wat merkbaar is doordat de warme lucht in het begin naar koelwater ruikt als de kachel lang niet gebruikt is maar ik kan me niet goed voorstellen dat dit de klacht veroorzaakt omdat het al een paar jaar het geval is en de kachel verder steeds goed gewerkt heeft.
Adriaan Kragten.