rijden op zonnebloem olie

• franky

wie rijd er met zijn diesel op zonnebloem olie ?

en wat hebben jullie aangepast ?

ik hoor verhalen dat je een warmteregelaar op je brandstof filter moet zetten en knallen maar

• Mieke

Is een onderwerp dat redelijk is doodgebloed. Ten minste hoor en lees er niets meer over. De meningen zijn verdeeld. Oudere diesels zonder pompverstuivers, verdelerpomp, turbo's etc. schijnen het allemaal wel te doen.

Moderne motoren weer niet. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

Als het allemaal zo prima reed, dan was zonnebloemolie allang verkrijgbaar aan de pomp.

Probeer het eens via de zoekoptie.

Mzzl

Michel

• Mieke

Deze link bijvoorbeeld

http://www.prikpagina.nl/search.php?f=352&globalsearch=0&search=zonnebloemolie&match=1&date=0&fldsubject=1&fldbody=1

Mzzl

Michel

• rene

een kennis van mij rijd in zijn 10jaar oude mercedesbusje op zonnebloemolie. hou er rekening mee dat 30% van de tankinhoud wel diesel moet zijn (bij hem dan tenminste). Het rijden is geen probleem en doet het erg goed.

Er zijn ook nadelen. Als je gepakt wordt heb je een probleem omdat er geen accijns betaald wordt en je auto lijkt een rijdende frituurkraam.

groeten rene

• franky

ik heb een golf 1 1.6 td dus die zou er op lopen zonder aanpassingen

• Pim

Veel eigenaren van een Lupo 3L willen nog milieubewuster rijden, dus er is binnen de club veel info beschikbaar.

Als je 100% wil gaan rijden, dan heb je een standkachel nodig en moeten je leidingen worden verwarmd.

Minimaal is zo'n 60 graden nodig voor een goede verbranding.

Je zit dan met het accijns-verhaal bij controle door de politie.

Daarnaast moet je iedere 7.500 km. je olie wisselen en 2x zo snel je brandstoffilter.

Bijmengen is veel handiger.

In de zomer kun je zonder problemen tot 25% bijmengen, in de winter tot 5%.

Dit zijn de getallen voor een TDI met pompverstuiver; wellicht dat jouw atmosferische diesel nog iets hogere percentages aankan.

Succes ermee.