distributieriem

  • t4

    wat kost het ongeveer en bij welke km stand moet een distributieriem van een t4 1.9 vervangen worden??

  • rene

    ik heb geen idee, maar heb er wel een andere vraag bij.

    Waarom hebben de meeste wagen distributieriemen en geen kettingen?

    Ik bedoel de ketting hoeft veel minder vaak vervangen te worden dan de riem toch? of heb ik dat mis?

    wat is de reden dat er riemen gebruikt worden en geen kettingen?

    groeten rene

  • Bjorn

    Klinkt misschien raar, maar een van de hoofdredenen is geldopbrengst voor de dealer. Vraag maar es na wat ff een riempje vervangen bij de dealer kost.

    Groetjes

  • Mieke

    VW Passat Tdi 2001, € 520,-

    - distributieriem

    - multiriem

    - aircoriem

    - waterpomp

    - spanrollen

    en het werkloon

    exclusief eventuele geleiderollen, varierend van € 40,- tot € 100,-

    dealer : auto Bourguignon www.bourguignon.nl

    Mzzl

    Michel

  • Bjorn

    Misschien VR5 en VR6 motoren, Mercedes en BMW BIJVOORBEELD gebruiken bij bepaalde type motoren wel kettingen, daar heb ik nog nooit van gehoord dat ze stuk gingen of vervangen moesten worden (binnen een respectabele grens).

    Je hebt ook tandriemen die 2 ton meegaan, waarom gebruiken ze die dan niet? Ford gebruikt ze af en toe dacht ik zo.

    En een riem wisselen is toch wel iets anders dan ff een bougie of olie wisselen. ja en voor long-life olie betaal je ook b.w.z. 10 keer zoveel (reken daarbij het olieverbruik binnen die interval), uiteindelijk is je winst als klant ook niet zo hoog.

  • Mieke

    Overigens, de prijs vond ik meevallen. Als je ziet dat de gehele bumper eraf moet voor “even” de riem te vervangen…

    Dealer en alle andere (vak)garages zijn er niet om de klant tegemoet te komen.

    Net als bij andere branches moet er brood op de plank komen.

    En dat kost centjes.

    Heb liever dat ze de betere monteur eens beter gaan betalen!

    En de mindere lees slechte bedanken voor bewezen diensten.

    Maar wie ben ik?

    Mzzl

    Michel (die vindt dat een goede monteur goed betaald dient te worden)

  • distriebuutsievilozoov

    In de tijd dat er overgestapt werd op bovenliggende nokkenassen was een riem de goedkoopste , want simpelste en ook meest geruisloze oplossing, modern dus….

    Een lange ketting vraagt een oliedichte kast, een betrouwbare spanner en maakt meer lawaai , bovendien verloopt de timing bij slijtage.

    Het enige voordeel is dat de kans dat ie onverwacht breekt vrij klein is.

  • t4

    mooie discussie maar nu weet ik nog niet wat het kost

  • johan

    had laatst iemand gevonden en deed het voor 200 inc spanrol disriem dynamoriem en stuurbekrachtigingsriempje.

  • t4

    ohh dat wil ik ook wel.ben overal duurder uit.