long life en

• Bas van de Wakker

Beste,

Ik bedenk me zojuist nog twee vragen.

Het betreft nog steeds mijn Passat Station Hight Line TDI 130 pk automaat uit 2001, 183.000 km.

Bovenstaande auto heb ik bij de dealer gekocht met 1 jaar VW-garantie (incl. mobiliteits).

Vraag 1

Ik lees in het onderhoudsboekje dat de auto altijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Alleen bij de aflevering voor mij, is voor het eerst een Long Life service-beurt uitgevoerd. Mijn vraag is nu of dat wel juist is. Long Life kan je toch niet zo maar na 180.000 km starten? Dit moet toch vanaf het begin zo zijn. Daarop volgend vraag ik mij af of mijn auti nu juist op meerdere punten bekenen is ten op zichte van een ‘normale’ grote beurt.

Vraag 2

Alle mededelingen van boortcomputer zijn in het Duits, is dit qua taal aan te passen naar NL of Engels?

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Bas

• Mieke

De taal volgens mij niet, ik kijk al die tijd ook al naar de Duitse mededelingen. Je hebt immers een Duitse auto gekocht…..

Longlife kan, maar dat kun je aan de hand van je boekje zien. Voorin zit een code, op een sticker met meerdere code's. Daar kan bijvoorbeeld de magazijnman zien wat voor type het is (en ook belangrijk kleur van bijv het interieur en uitvoering). Daar vind je ook de code terug voor longlife of geen longlife. Ben alleen even de code kwijt. Die weet het vw monteurke wel. Het is volgens mij wel mogelijk alleen bij longlife gaat de computer jou rijstijl bijhouden, a.d.h. daarvan en meerdere slijtageindicatoren, gaat jou Duitse boardcomputer jou vertellen wanneer je je weer moet melden bij de garage, voor onderhoud.

Tot zover

Mzzl

Michel

• a3

Hoe “op” is gewone olie na 15000 km. moet je dan in paniek naar de dealer om te verversen of kun je nog een paar duizend km meer rijden? (nb: 2 x 85 km per dag op tweebaansweg, is dus pakweg 110 km/h).

• Bas van de Wakker

Even op vakantie geweest…

Monteurke bedankt voor je reactie.

Nu blijkt (volgens mijn boekje) dat ik de code QG2 heb. Toch is er een Long-Life onderhoudsbeurt gedaan en inmiddels geeft mijn boordcomputer aan dat ik over 2000 km een service beurt moet laten verrichten.

Met jouw verhaal gelezen te hebben… Is hier nu sprake van een fout door de VW dealer?

Wat ‘kunnen’ de gevolgen zijn (technisch)?

Bvd voor je reactie.

Groeten,

Bas