Passat Airco & Trilling

• Bas van de Wakker

Beste,

Over mijn Passat Station Hight Line TDI 130 pk automaat uit 2001, 183.000 km heb ik 2 vragen:

Vraag 1:

Dit is mijn eerste auto met airco. Met dit warme weer gebruik ik de airco (ECC) volop. Hij werkt perfect alleen ‘zucht’ de airco in het begin. Hij blaast dat even veel harder en volgens mij ook even wat koudere lucht door de roosters naar binnen.

Het ontstaat meestal vlak na het starten en in gebruikname van de airco. Wat is dat ‘zuchten’?

Vraag 2:

De auto is automaat en in de ‘D’ stationair trilt de auto behoorlijk (wat onrustig). Zo erg dat ik mijn linker koplamp-licht zie trillen op mijn voorganger. Zet ik de auto in bijvoorbeeld de ‘N’ dan is dit trillen weg. Is het normaal dat de auto in de Drive positie trillend stationair draait? (Toerental blijft mooi stabiel rond de 800-900)

Graag jullie reactie.

Bas

• Mieke

Je auto heeft climatrocic. M.a.w. als jij in een auto rijdt die van binnen zeg maar 30 graden is en je hebt je clima op 17 graden staan, dan gaat dat apparaat zo snel mogelijk naar de 17. Dus gaat ie “blazen” wat jij zuchten noemt. Zodra ie bij de 17 is, zal ie minder hard “zuchten”.

Trillen is niet normaal, ondanks dat de toerenteller 800-900 rpm aangeeft, wil niet zeggen dat het motortje lekker loopt.

Wat de oorzaak is valt vanuit hier moeilijk vast te stellen.

Mzzl

Michel

• Bas van de Wakker

Beste Michel,

Bedankt voor de reactie.

Dat zuchten duurt maar een paar seconden (5 ongeveer). En tja het wordt idd wel koel in de auto maar niet in 5 seconden van 30 –> 23.

Wat zou dat zuchten nog meer kunnen zijn?

Bas