Transporter 5 cyl. is veel te traag

• Rob Verwer

Hallo,

Ik heb een transporter die lijkt geen moter vermogen te hebben terwijl het toch een 5 cyl. 55 KW type is. De temperatuur meter blijft laag en hij rookt niet, alleen is het lastig om er een berg mee op te rijden daar de motor geen power heeft. Zou dit een brandstofpomp-probleem kunnen zijn? of is het iets anders?

Verder ben ik benieuwd naar het oderhoud, na hoeveel Km moet er gereviseerd worden. Ik heb al deze vragen omdat ik overweeg van een vriend een Tranporter goedkoop over te nemen ipv een Mercedes sprinter te kopen. Vroeger heb ik golf diesel gereden en dat waren kleine race autotjes, zijn transporters gewoon erg traag, of is dit exemplaar gewoon niet in orde?

• Mieke

55 Kw is volgens mij 75pk? Dat is niet superveel maar wat bij deze auto's de stille kracht is, is de trekkracht, oftewel de Nm. Deze bussen waren toen nog niet gebouwd om een club bouwvakkers met 170 naar hun klus te vervoeren. Tegenwoordig is het meer standaard als uitzondering.

Ik weet niet wat voor type motor je bedoeld, is het een Tdi? Wellicht de luchtmassameter of de N75 klep, een soort overloopklepje voor je turbo, zodra die niet meer werkt zal je auto waarschijnlijk overgaan in noodloop. Wellicht dat je nu in noodloop rondrijdt. Uit laten lezen bij de dealer is een optie, of het vw monteurke raadeplegen, maar die wil het liefst de motorcode en meer gedetailleerde informatie.

Dus kom maar op met het bouwjaar, motortype en code, en de kmstand.

Mzzl

Michel (nee, geen monteur, 't is een hobby….)

• Rob Verwer

Hallo Michel,

Bedankt voor je snelle reactie,

De gegevens:Transporter KAS KR57; Model 70A1F2; MC AAB; VBC CRN; Km st 245600; 1995; Chassnr VW2ZZZ70ZSH087068.

Volgens mij zit er geen turbo op, eigenlijk zit er helemaal niets op; een kale VW dus. Over de stille kracht gesproken die is 164 Nm.

Met mijn boeren verstand bedenk ik me dat een auto van 1000 kg met 100 Pk

even snel optrekt als een 1500 Kg zware auto met 150 Pk.

Mijn transporter weegt 1600 Kg en heeft 75 Pk en is dus trager dan een middenklasser met 1000 Kg en 100Pk. Alleen deze auto is na 60 sec nog lang niet op 100Km per uur.

Verder ben ik op zoek naar een deskundige die allerlei weetjes heeft over kinderziektes of andere typische eigenaardigheden van deze auto's.

Ik zag dat er homokineten in de aandrijving zitten, hoe lang gaat dat (nog) mee.

Afijn weer een boel vragen, ik hoop opsdpoedig een bericht

groeten van Rob Verwer

• Rob Verwer

Bestte Michel in het smoelenboek van VW kun je iets meer over mijn achtergrond zien onder “NONE”

Groet Rob Verwer