Vento: zonnetje met donkere wolken

  • Barbara

    Hoi!

    Ik heb een Vento 2.0 uit '94. Het is een, welliswaar saaie, maar superfijne auto, maar… Sinds kort zit ik er mee in de problemen.

    Het begon ermee dat zo nu en dan een schokje/stottertje gaf tijdens het rijden. Kort daarop sloeg hij dood en bleek de benzinepomp kapot te zijn, deze is toen gerepareerd.

    Hij heeft het toen enige tijd weer goed gedaan, reed weer als een zonnetje. Maar daar waren de donkere wolken weer, de Vento begon, onregelmatig, her en der te schokken. Toen is besloten de bobine, rotorkap en kabels te vervangen. Dit leek geholpen te hebben maar de donkere wolken keerden terug, weer onregelmatig schokken en her en der uitvallen.

    Hij is toen weer bij de garage terechtgekomen, ze hebben 'm eindeloos getest, stationair laten draaien, testritjes gemaakt en niets geconstateerd, ook geen gestotter.

    Het probleem is vooral dat er in 90% van de tijd niets aan de hand is, dan rijdt hij prachtig. Dat vond ook de garage. Maar omdat de storing (wat het ook moge zijn..) zo zelden optreed is er niets te constateren. Je kunt iets wat werkt namelijk niet repareren…. De garage weet het niet meer.

    Tijdens een van zijn uitvallen is hij ook bij het ANWB technocentrum terecht gekomen, ook daar hebben ze niets kunnen vinden. (ze vonden wel dat de motor prachtig liep…) Ook een andere garage heeft de auto grondig gecontroleerd: niets gevonden.

    Alles wat dit probleem zou kunnen veroorzaken is vervangen voor zover mij nu bekend is, wat nu?? Die auto is super en ik wil hem eigenlijk echt niet kwijt maar die onbetrouwbaarheid is niet langer uit te houden.

    Ik sta eigenlijk op het punt om 'm de deur uit te doen omdat dit niet langer te doen is.

    Wie weet wat het zou kunnen zijn?? Alle tips zijn welkom!

    Groetjes, Barbara

  • Barbara

    O ja, vergeet ik nog het volgende erbij te vertellen: er is geen enkele consequentie gevonden in wanneer dit euvel optreed: het gebeurt soms als je net aan het rijden bent maar vaker als je al een tijdje aan het rijden bent. Het schokken gebeurt in alle versnellingen maar het afslaan gebeurt sneller in zijn 1 of 2 . Het schokken gebeurt bij hoge en lage toerentallen. Het koude temperaturen en bij warme temperaturen.

    Het gebeurt iets vaker als je iets langer aan het rijden bent zei ik al, bijvoorbeeld als je circa een half uurtje aan het rijden bent, maar moet je bijvoorbeeld op de snelweg om de een of andere reden terugschakelen (file..) dan is de kans dat ie afslaat iets groter, dat gebeurt dan voorafgaand aan een paar schokjes.

    Concreet voorbeeld van vandaag nog: een kwartiertje aan het rijden, parkeerhaventje ingestuurd, teruggeschakeld naar 1, voet even de gaspedaal afgeweest en de motor slaat weer finaal af. Echt balen.

  • Barbara

    Hallo VW Monteurke,

    Ik heb het zojuist gelezen en het klinkt behoorlijk aannemelijk.

    Maandag ga ik gelijk met deze info naar de garage, ben heel erg benieuwd of ze hier iets mee kunnen. Ik laat je weten hoe het gegaan is.

    Harstikke bedankt voor de tip!

    Groetjes, Barbara