Speciale vloeistof t.b.v. een lek in de koppakking

• Sjaak

Naar vermoeden van mijn automonteur blijkt de koppakking van mijn VW golf 1 (bj.'82, 51kw) lek te zijn. Er bouwt zich gedurende zeer korte tijd (enkele kilometers) druk op in het koelsysteem. Dit is ook duidelijk waarneembaar wanneer ik de auto aan de kant zet na zo'n ritje. Je hoort de radiateur dan namelijk behoorlijk borrelen. Bovendien spuit het koelwater eruit wanneer de dop los wordt gedraaid. De remedie zou zijn de kop afvlakken en een nieuwe pakking plaatsen. Aangezien deze ingreep erg kostbaar is (+/- 600 euro) zou ik dit graag uitstellen. Ik heb ooit eens gehoord dat er een “speciale” vloeistof bestond waarmee een dergelijk lek in de koppakking tijdelijk gedicht kon worden. Klopt dit of is dit gewoon een fabeltje?

• kobpackingzvilozoov

Forget it

• a3

Kop vlakken is lang niet altijd nodig. Het grootste deel van de kosten is werkloon, je zou het dus ook zelf kunnen doen.

• thomas

er is wel spul voor bar leaks volgens mij maar dit is meer om een klein lek in de radiateur te dichten en niet je koppakking. zoals ik hoor is het al best ernstig dus heb je eigenlijk geen kans dat het werkt.

kop vlakken is niet altijd nodig maar mijn ervaring is dat bij waterschade de kop bijna altijd krom is. er kan ook een scheur in de kop zitten af laten persen is de enige optie om hierachter te komen en afppersen van een cilinderkop kost net zoveel als vlakken. je weet dan uiteindelijk wel zeker dat je je nieuwe koppakking er niet voor niets inschroeft.

• Willem

is dit een 1.3???

Groetjes Wim