polo

  • E.Bakker

    Hoi

    Ik zit te denken om een polo 1.3 bj 87 te kopen nu wil ik graag weten of de motor een distributie riem of ketting heeft,als het een riem is om de hoeveel km moet die dan gewisseld worden?

    Gr Ed.

  • E.Bakker

    Hey

    Wel maf dat je zo'n belangrijke riem maar een “beetje op de gok” kan wissellen.

    In ieder geval bedankt.

    Gr Ed.

  • Mieke

    Nee, wat vw monteurke zegt klopt. De benzinemotoren gaan op zicht. En nee, het wil niet zeggen dat ze langer meegaan als een diesel. Enne, bij regulier onderhoud is dat goed te doen. Welliswaar heb ik mijzelf de vraag wel eens gesteld waarom benzine op zicht en de diesels op gezette km standen. Misschien omdat benzine niet in te schatten is door “ander” gebruik als een diesel? Meer starten, minder lange afstanden???

    Wie het weet mag het zeggen.

    Mzzl

    Michel (die refereert uit het onderhoudsboekje van zijn Passat (Tdi) en de Lupo (benzine). )

  • Mieke

    Geen medewerking, in zoverre dat ik bij een grote beurt wel korting kon krijgen op enkele onderdelen (zullen ook niet origineel zijn).

    De Lupo heeft (al eerder genoemd) dus in een jaar tijd 11000 kilometer gereden met een toen bij aflevering vernieuwde riem met spanrollen.

    De spanrollen heb ik nog steeds mijn twijfels over.

    Zoals jij al kon beoordelen vanaf een foto werd door de dealer (www.bourguignon) eveneens geconstateerd dat het niet om originele onderdelen ging.

    Nu stel ik niet dat imitatie niet goed kan zijn maar bij zulke cruciale onderdelen neem ik liever het zekere voor het onzekere. Immers, dit had nog veel grotere gevolgen kunnen hebben. Ik had met de auto bij hun moeten komen. Doordat ik zo'n 290 km verder van mijn woonplaats op cursus was, ging dit wat moeilijk. Mijn vrouw in de richting sturen met twee kids en dan maar hopen dat het goed gaat was ook geen optie. Betrokken garage zit zo'n 30 km verderop.

    Dus al met al geen coulance. Het is notabene een Bovag bedrijf en nog niet zo heel lang in bedrijf. In mijn ogen geen goede service.

    De riem met al zijn toebehoren en incl waterpomp zijn naar volle tevredenheid verholpen door de dealer. Deze verbaasde zich dat de boel niet in de soep was gelopen (net op tijd dus). Wel een gepeperde rekening, maar nogmaals de motor in de soep was vele malen duurder geweest.

    De Lupo heeft nu 133000 km op de teller. We zitten te dubben om hem in te ruilen op een nieuwe Fox of 1 met de kop eraf.

    Afgelopen zaterdag heb ik een proefrit gemaakt in de 1.2 drie cilinder versie van de Fox. Mijn vrouw heeft twee dagen in een leenFox gereden (welliswaar 1.4).

    De driecilinder vind ik persoonlijk geen slechte motor, v.w.b. het vermogen in verhouding tot de auto zelf. Wel het typische driecilinder geluid wat mij doet herinneren aan de Citroen van vroeger (typisch Visa geluid bij een bepaald toerental).

    Uiteraard heeft de 1.4 meer in zijn mars, maar je moet jezelf afvragen wat je ermee wilt. De vorige eigenaar van de Lupo heeft er een trekhaak onder laten zetten……

    Tja, een klein aanhangertje lukt dan nog wel.

    Betrokken dealer heeft een redelijke inruilprijs gegeven voor de Lupo. Binnenkort zullen er twee met de kop eraf binnenkomen (de zogenaamde ANWB auto's).

    Daarover worden we gebeld. We wachten dus af.

    Ondertussen piept de Passat (162000 km) voor een kleine beurt. Die laat ik nog steeds op mijn eerder vertrouwde adres doen (nee, niet betrokken garage eerder genoemd in deze prik).

    De riem moet bij 184000 en deze wordt gewoon vervangen door de dealer.

    Tevens mogen ze daar de grote beurt en remvloeistof ook uitvoeren.

    Zo, weer een heel verhaal. Onderhoud staat of valt met deskundig personeel en zeker niet te vergeten de juiste onderdelen. Tja, weer wat geleerd!

    Bedankt voor je interesse en je raad en daad (ondanks van afstand!)

    Mzzl

    Michel

  • Ed

    Hoi,de polo die wou kopen is alweer verkocht,maar ik heb vandaag voor een andere gekeken(84er) sedan 1.3 motor 228000 km

    De eigenaar heeft hem nu 6 jaar, en heeft 20000km geleden de riem gewisseld,moet wel nieuwe remmerij voor hebben want echt hard remmen ging niet ook voelde je het remmen in de rem pedaal (trillen)

    De automatische choke doet het niet.

    Er zitten nieuwe schokdempers voor op ,achter remmen goed( getest op handrem), goede zomer en winterbanden, 1½ jaar oude varta accu, en nieuwe thermostaat.

    Motor en bak zijn droog.

    Trekhaak,radio.

    En heeft zo'n grilletje met dub koplampen(wel leuk vind ik zelf)

    Ook zitten er een en ander aan onderdelen bij oa extra startmotor setje gebruikte REMSCHIJFEN(volgens hem goed) en nog wat rommeltjes.

    Vraagprijs is 400e maar als ik serieus geinteresseerd ben valt er over de prijs te praten

    Ps :Ik woon in Finland waar de prijzen voor gebruikte auto's wat hoger zijn als in Nederland(voor het geval jullie van de vraagprijs schrikken.)

    Zo ook even een heel verhaal.

    Gr Ed.

  • sander

    schrok idd van de prijs ik zat te denken aan een vrijwaring

  • Ed

    Hoi, ik heb de polo toch maar niet gekocht,want ik kwam voor 100e minder een 4 jaar jongere Ford Orion tegen van 1e eigenaar, en die is 4 deurs wat me toch wel wat makkelijker lijkt.

    De ford moet alleen een nieuwe koppeling hebben ,wat hem weer net zo duur maakt als de polo.

    Maar ja ,in ieder geval bedankt voor de reacties,en succes verder met het forum.

    Gr Ed