koplamp afstellen

• Ed

ik wil mijn koplampen afstellen maar wat is de goede hoogte en hoe ver moet je dan van de muur afstaan?

• coblambvilozoov

http://www.thundercat.nl/content/view/58/

• HarmS

Pas op! Op de eerste plaats moet de vloer volkomen horizontaal en vlak zijn (dat is een weg nooit)! Er moet een persoon op de bestuurdersstoel plaatnemen. Dan staat er op de lamp vermeld wat de dalingswaarde van de lamp is (sticker met b.v. 1,3 %). Als de auto is uitgerust met manuele hoogteverstelling, moet deze in de 0-stand staan. Bij dynamische hoogteverstelling wordt het nog moeilijker, dan is er een diagnose-apparaat nodig.

Kortom, laat het door de dealer doen, want de “methode-met-de-muur” is door alle moderne lichttechnieken ernstig achterhaald.

• a3

Wat een onzin. Als je weet waar de stelschroeven zitten kom je er zelf echt wel uit. En ga voor zover mogelijk, verlichten van je voorbumper heb je niets aan.

Er is altijd wel een voldoende vlakke plaats te vinden met een blinde muur o.i.d., vaak zelfs bij een benzinestation.

• HarmS

Tja, onzin …

Ik werk ook pas 37 jaar bij Hella, dus ik kan natuurlijk nog niks over autoverlichting weten. Sorry, hoor!