starten lukt niet meer?

• Ge

In mijn auto een nieuwe accu gezet. Eerst draaide de startmotor maar het leek net of de startmotor van heel diep moest komen en nauwelijks in staat was te draaien gedrende de eerste 7 seconden en vervolgens draaide de startmotor dan wel goed. Maar op een gegeven moment startte ik en deed de startmotor niets meer. Terwijl hij 6 maanden terug gereviseerd is. Zal de startmotor stuk zijn of is er nog een andere mogelijke oorzaak?

• a3

kijk eerst eens of er spanning op het startrelais komt bij het draaien van de sleutel (“starten”).

• Ge

Bedankt A3. Er komt spanning op want ik heb een extra startknop door een draad buiten het standaard circuit rechtstreeks naar de startmotor (dat ik soms gebruikte voor het geval de startmotor niet wilde pakken door de startonderbreker) maar ook bij het indrukken van die extra startknop doet de startmotor helemaal niets (ik hoor zelfs niet het minste geluidje van iets dat in werking gaat). Het lijkt me sterk maar zou het ook nog kunnen liggen aan een zekering die misschien stuk is waardoor de startmotor niets doet?

• a3

er lopen twee draden naar de startmotor, een dikke (rode) rechtstreeks van de accu plus en een dunne schakeldraad via de startknop/contactslot die het startrelais bedient.

Als de draden bij de startmotor nog goed vastzitten en je daar ook met de voltmeter de spanning gecontroleerd hebt (min. plm. 12,3v), kun je de startmotor controleren door het startrelais te overbruggen.

bij contact geven moet het startrelais klikken of zoemen oid.

kan zijn dat de boel vastzit.

• Darkproject X

je kunt testen of je startmotor nog wel gewoon rond gaat zonder dat hij de motor aan gaat drijven. Hoe? :

achterop de startmotor zitten 2 bouten, wanneer je het contact aanzet en een GEISOLEERDE schroevendraaier tegen die 2 bouten houdt dan moet de startmotor als een gek gaan draaien. (hij krijgt nu de volledige accu spanning op zn nek) LET OP als je dit doet zorg dan dat je een schroevendraaier gebruikt met een geisoleerd handvat!! (niet geleidend dus!!! anders doet het auw)

wanneer de startmotor wel draait ligt het aan het gedeelte bovenop de startmotor, wanneer de startmotor helemaal niet draait zou ik ermee terug gaan naar het revisie bedrijf want dan zit er iets niet goed.

Gr Erik

• Ramon_VW

Controleer de massa van je blok eens……

Even met een startkabel van je accu - naar het blok en dan kijken hoe hij start…..