Temperatuurzender kapot?

  • Rogier

    Ik heb in mijn 1993 Golf 1.4 (motorcode ABD) het volgende probleem:

    De temperatuurmeter in het dashboard geeft bij normaal rijden ongeveer 70 graden aan. Bij file-rijden gaat dit iets omhoog, maar komt nooit op de 90 graden (waar ie eerder altijd bleef staan). Op zich niet erg, maar sinds dit gebeurd, is (in een garage waar ik nu niet meer wil komen door onenigheid over de rekening) mijn verwarming niet mer helemaal lekker. Hij wordt of erg warm, of bijna niet meer. Kortom, hij valt bijna niet meer te regelen. Tevens heb ik het vermoeden dat het verbruik van de auto hoger is geworden.

    Voor zover ik kan zien doet de ventilator op de radiateur z'n werk wel prima (slaat wel af en toe aan als ik stil sta)

    De man in de desbetreffende garage murmelde iets over temperatuurzender. Weet iemand waar dit ding zit, en of het vervangen hiervan het probleem zou kunnen oplossen?

  • Rogier

    Dit probleem is inderdaad ontstaan nadat de auto bij de garage is geweest. Hij was daar omdat hij af en toe haperde/inhield tijdens het rijden. Dit hebben ze na 1.5 dag onderzoek (en ongeveer alle onderdelen die los kunnen aan het blok te hebben geruild met een andere auto van hetzelfde type) kunnen herleiden naar een kapotte bougiekabel die net te veel weerstand had oid. Omdat ik vantevoren had gezegd dat ik geen dagen werk ging betalen omdat de auto dat niet meer waard is, hebben we er onenigheid over gekregen. Uiteindelijk dus een rekening van 500 euro en dat is dus een bougiekabel + kosten om deze fout te vinden. Dat vond ik niet normaal.

    Maar goed, tijdens dat bezoek zijn er ook sensoren verwisseld en ik vermoed misschien ook verkeerde en/of kapotte terug gezet. Ik rijd er nu al een paar maand mee rond, maar het begint me nu te iriteren en ik wil het graag in orde hebben. Vooral de verwamring is met dit weer wel prettig als die het een beetje goed doet.

    Duidelijke omschrijving probleem:

    - Temperatuurwijzer van het koelwater komt bij normaal rijden maar net iets van de kant af. Bij file-rijden komt deze iets over de 70 graden.

    - Verwarming doet niets totdat ik de knop in het midden zet (tussen het blauwe en het rode streepje in). Dan kan ik in ongeveer 1 cm een beetje regelen met de koude en warme lucht. Als ik hem weer verder draai dan wordt mn auto een tropische kas van binnen zo warm.

    Mijn vraag:

    Houden deze twee problemen verband met elkaar (ze zijn tegelijk onstaan)? Zijn ze zelf op te lossen met een klein beetje handigheid en de deskundigheid van de mensen hier?