heeft er iemand ervaring mee met het vervangen van de schokdempers van een passat variant 1.9 td bj.1993, zo ja graag wat uitleg, thx
Volkswagen Passat 1993-1996 12. Wielophanging en vering 12.2.5 Schokdemper/schroefveer vervangen
- Verwijder de veerpoot (zie paragraaf 12.2.4).
- Druk de veer samen met een geschikte veerspanner, bijvoorbeeld Midlock 1303.
- Verwijder de moer en de kap van de bovenste bevestiging.
- Verwijder het druklager, de bovenste veerschotel, de kap en de beschermhuls en schuif het aanslagrubber van de zuigerstang af.
- Verwijder de schroefveer na deze langzaam ontspannen te hebben.
- Let op! Indien de schroefveer vervangen moet worden, let op de kleurmarkering.
- Draai de sluitmoer van de schokdemper los en verwijder de schokdemper uit de veerpoot.
- Inbouwen gebeurt in de omgekeerde volgorde van het uitbouwen waarbij weer gebruik moet worden gemaakt van de veerspanner.
- Zorg ervoor dat de veer goed in de uitsparingen valt.
- Draai de sluitmoer met het juiste aanhaalmoment vast.
Figuur 12.9: Schokdemper/schroefveer vervangen
1 Schokdemper
2 Aanslagrubber
3 Beschermhuls
4 Schroefveer
5 Veerschotel
6 Axiaal groefkogellager
7 Moer (60 Nm)
8 Veerpootlager
9 Aanslag
10 Zelfborgende moer (60 Nm)
Vergeet dat vorige verhaaltje als je, niet het juiste gereedschap hebt dat kan dat hele nare gevolgen hebben. En een schokbreker of veerpoot heb je voor weinig op de sloop
De veerpoten voor: wiel demonteren, draag arm en de rest los draaien dan onder de motor kap de boutjes los draaien.
De Schokbreker wiel demonteren auto op een bokje zetten en de garage krik of pot krik onder de achteras zetten de bout los draaien van de schokbreker a.as as iets laten zaken en de schokbreker in de koffer los draaien.
en zo ook het geheel weer terug monteren
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?