comfortmodule knipperlicht

• Mieke

Hoorde dat de nieuwe Golf, Polo en Passat en wellicht meer uitvoeringen een comfortmodule bezitten die de knipperlichten drie keer laat knipperen bij 1x aantikken.

Ook dat dit achteraf is in te bouwen in bijvoorbeeld een Golf 4 of een Passat van 97 tot 2004.

Ikzelf heb dus een Passat uit 2001. Is dit mogelijk en is het een ingewikkeld klusje?

Heb ontdekt op bijvoorbeeld een Duitse site dat dit aan te passen is middels de bedrading achter de alarmverlichting. Door toevoeging van een soort relais?

Is mijn tweede vraag, als ik naar rechts richting aangeef en ik doe dat iets te zwak zeg maar, dan knippert ie niet maar hoor ik een korte kraak achter het dashboard weg komen. Ook mijn cruise laat zich soms niet resetten na even de cruise te onderbreken, soms ook weer wel.

Wat kan dit zijn, draden in de war van de richtingaanwijzer cq cruise, en valt dit uit te lezen of moet er fysiek naar gekeken worden?

Uiteraard is uitlezen een hulpdiagnosemiddel maar wellicht dat de foutcode mij een heel end op weg kan helpen.

Mzzl

Michel

• tdi-fahrer

Ik heb op een Duits forum een poos geleden hier wat over gelezen, men heeft het al eens aan de praat gekregen (in een Golf 4 dacht ik). Link heb ik helaas niet opgeslagen en kan het even niet terugvinden. Daarnaast heb ik het een paar maanden gelezen in een van die VW-tuning tijdschriften (forgive me for buying haha), zoek ik nog even na welk merk e.d.

Via ebay nog even een gok gedaan en jawel:

http://cgi.ebay.de/Komfortblinker-Nachruestsatz-Passat-Einbauanleitung_W0QQitemZ8026519835QQcategoryZ72720QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Het is overigens echt een verademing, zo'n relatief kleine functionaliteit en toch zoveel comfort extra! Tis dat mijn Golfje weg gaat, anders had ik ook even gehobby'd.

• Mieke

Heb inmiddels navraag gedaan bij de dealer, deze weet niets van achteraf inbouwen van de comfortblinker.

Hij zou zijn collega vragen en ik zal t.z.t. eens terugbellen.

Zal de contactpunten eens insprayen, kan de cloqetuer (sorry voor de spelfout) danwel de richtingaanwijzer verwijderd worden (simpel) om bij de contactpunten te komen.

Het geklik zelf en gekraak hoor ik dus ter hoogte van de alarmlichtschakelaar.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Mzzl en een prettig weekend

Michel

• tdi-fahrer

Dat onderdeel voor de Komfortblinker is inderdaad geen origineel onderdeel.

Ik heb het even opgezocht, het stond in het (Duitse tuning) magazine VW Speed, uitgave 1/2005, pagina 132+133.

De “Blinkmodul” komt van het bedrijf Twindata uit Fischerhude (Duitsland) en kost 69 euro: http://www.zusatzinstrumente.de -> Komfortblinker -> Produktübersicht

Zie ook Technik, Ausführungen en Downloads (erg handig die handleidingen, goed te doen)