Ik denk dat je met “vaagon syndrom†het Vanagon syndrome bedoelt.
Dit probleem doet zich in de USA voor bij bepaalde motortypes.
Het wordt voor een groot deel veroorzaakt door de Amerikaanse manier van rijden.
Lange rechte highways en lange tijd (van meer dan 1/2 uur tot 2 uur !!!!!) met een constante snelheid rijden.
Onder die omstandigheden kan er een vibratie (resonantie) ontstaan in de luchthoeveelheidsmeter.
Dit veroorzaakt een stoorsignaal naar het motorregelapparaat waardoor de ingespoten hoeveelheid benzine wijzigt.
De motor gaat sputteren en kan zelfs compleet afslaan.
Typisch bij dit probleem is dat daarna de motor gewoon kan worden gestart en dat er bij storingzoeken naderhand eigenlijk geen probleem kan worden gevonden.
In de USA wordt dit probleem opgelost door de montage van een speciale kabel tussen de luchthoeveelheidsmeter en de stekker die normaal op de luchthoeveelheidsmeter zit.
Deze kabel zou de stoorsignalen die door het resoneren ontstaan moeten onderdrukken.
Dit probleem komt (voor zover ik weet) in Europa niet voor.
Wij, in Nederland tenminste, zijn al blij als we 10 seconden met constante snelheid kunnen rijden.
Ik vrees dan ook dat jij een ander probleem hebt.
Vooral de manier waarop de motor afslaat is hierbij belangrijk.
Als de ontsteking weigert valt de motor gelijk “doodâ€Â.
Bij brandstofproblemen volgt er voor dat afslaan gewoonlijk eerst nog wat gesputter.
Voor de liefhebbers die iets willen lezen over dit vanagon syndrome.
http://www.telusplanet.net/public/gary2a/rack/afmharness/afmharness.htm
http://www.geocities.com/harald_nancy/intermitt._syndrome.htm