Accu leeg, slecht weer of stille verbruiker?

  • Sjakie

    Mijn accu was afgelopen weekend ineens leeg, golf 1 bj '82 wilde dan ook niet meer starten. Na het opladen van de accu heb ik het volgende geprobeerd om een boosdoener aan te wijzen: (buiten het slechte, koude, natte weer dan!)

    Ik heb getracht om te onderzoeken of ik misschien stroomverbruikers in mijn auto had waarvan ik niet afwist. Ik heb een multimeter (op de apmerestand) serie geschakeld op de pluspool van de accu en de pluskabel. De aangewezen standen (bij alles uit) waren 10 mA en bij het laten branden van het portierlampje 70 mA. Is dit aannemelijk? Geen stille verburiker dus?

    Ik heb ook geprobeerd om te meten of de dynamo bijlade. Namelijk gewoon de multimeter op de plus en min pool van accu. Daarna auto starten en ff op zo'n 3000 toeren laten lopen. De multimeter ging van 12.9V naar zo'n 13.9V. Kan ik hieruit concluderen dat de dynamo nog voldoende in staat is om de accu bij te laden of deze manier volledig “hocus-pocus”…?

  • a3

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de accu gewoon de geest heeft gegeven.

  • Sjakie

    Het is een Varta accu van februari 2005. De “geest” zit er nog wel in lijkt me. Dit is ook bevestigd door de plaatselijk accuboer.

  • a3

    en ook geen lampen aan laten staan, of een versterker oid?

  • Sjakie

    Nee, de lampen heb ik zeker niet aan laten staan. Versterker heb ik niet. Het knopje van de achterruitverwarming stond wel voor een lange poos ingeschakeld. Kan die ook strom van de accu vragen wanneer de auto stilstaat?

  • Tdi

    Heb ooit eens het zelfde gehad , bleek sluiting in de accu .

    Draai de doppen er eens af en laat iemand kijken terwijl je start als ie begint te borrellen dan maakt hij sluiting .

    Bert

  • a3

    Sjakie heeft de accu pas laten testen, dus dat zou het niet moeten zijn. De achterruitverwarming gebruikt genoeg stroom om de accu leeg te trekken, maar of dat ook kan met het contact uit moet je even testen met je voltmeter over de de aansluiting bij het raam en de massa.

  • Arno

    Hoi,

    Het kan wel zijn als je de achterruit verwarming aan hebt hij zo veel stroom trekt

    dat hij “weinig” bij laadt.

    Rijdt je dan ook nog korte stukjes (dus met rdelijk veel stoplichten c.q stil staan) dan laadt de accu minder bij . Heb je dan ook nog eens ff de verwarming aan staan tja koud weer factoren zou het dit misschien kunnen zijn.

    Heb je ook al gekeken hoe veel volt de accu aan gaf bij stationair met en zonder

    achterruit verwarming aan.

    GR Arno

    Ps Succe sermee