terugplaatsenmotorblok volkswagen golf cabrio

  • jan

    ik heb een volkswagengolf cabrio 1979. motorblok w.s recenter.

    deze is er uitgeweest,moet er nu weer in.

    het probeem is hoever mag ik de bouten van de kop , die aan motorblok vastzit,eentrekken met een momentsleutel?

    het gaat in 3 fasen. bijvoorbeeld: 1e keer tot 40 nmh, 2e keer tot ….nmh, 3e keer tot…..nmh

    wie kan mij helpen aan de juiste nmh cijfers?

    bij voorbaat mijn hartelijke dank.

    jan

  • VWvilozoov

    Of er een vast dak op een auto zit is natuurlijk volkomen irrelevant, ook de vorm van het blik doet niet terzake.

    Wel: motortype/code

    Ik gok: motorcode RF of RH

    Volkswagen Golf/Jetta benzinemodellen met kat. 1986-1991 2. Benzinemotoren 2.4.2 Cilinderkoppakking vervangen; Golf/Jetta 1.6 en 1.8

    Speciaal gereedschap

    Koppakkingcentreerset VW 3070

    Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)

    Cilinderkop:

    fase 1 40 (4,0)

    fase 2 60 (6,0)

    fase 3 + 180° (of 2 x 90°)

    Nokkenasriemwiel 80 (8,0)

    Figuur 2.17: Cilinderkop uitbouwen; VW Golf/Jetta 1.6 en 1.8 met carburateurmotor

    1 Olievuldop

    2 Kleppendeksel

    3 Moer (10 Nm)

    4 Oliespatplaat

    5 Versterkingsrib

    6 Kleppendekselpakking (vervangen)

    7 Sluitstop (vervangen)

    8 Cilinderkopbout

    9 Nokkenasriemwiel

    10 Cilinderkop

    11 Koppakking

    12 Distributieriem

    13 Spanrol

    14 Moer (45 Nm)

    15 Bovenste distributiedeksel

    Figuur 2.18: Cilinderkop uitbouwen; VW Golf/Jetta 1.6 en 1.8 met inspuitmotor

    1 Olievuldop

    2 Kleppendeksel

    3 Moer (10 Nm)

    4 Versterkingsrib

    5 Oliespatplaat

    6 Kleppendekselpakking (vervangen)

    7 Sluitstop (vervangen)

    8 Cilinderkopbout

    9 Nokkenasriemwiel

    10 Cilinderkop

    11 Koppakking

    12 Distributieriem

    13 Spanrol

    14 Moer (45 Nm)

    15 Bovenste distributiedeksel

    Uitbouwen

    Bouw de cilinderkop uit aan de hand van figuur 2.17 (motoren met carburateur) of 2.18 (motoren met brandstofinspuiting). Let op de volgende punten:

    - Neem de massakabel van de accu los en tap het koelsysteem af.

    - Bouw de distributieriem uit, zie paragraaf 2.3.2.

    - Draai de cilinderkopbouten in fasen los en wel in de omgekeerde volgorde als staat aangegeven in figuur 2.19.

    Inbouwen

    - Reinig de pasvlakken van het motorblok en van de cilinderkop.

    - Controleer de vlakheid van de cilinderkop met een rei, zie paragraaf 2.5.2.

    - Controleer of géén van de zuigers in het BDP staat.

    - Breng de centreerpennen VW 3070 aan, zie figuur 2.15. Bij motoren met centreerpennen in het motorblok hoeven de centreerpennen VW 3070 niet te worden aangebracht.

    - Breng de koppakking aan met het opschrift “OBEN” naar boven.

    - Plaats de cilinderkop en breng de cilinderkopbouten aan (met uitzondering van de twee bouten waar u de geleidepennen had aangebracht).

    - Verwijder de centreerpennen (indien van toepassing) en breng de twee kopbouten aan.

    - Draai de cilinderkopbouten in de volgorde die staat aangegeven in figuur 2.19 met het juiste aanhaalmoment vast. De kopbouten behoeven niet meer te worden nagetrokken.

    - Monteer de overige onderdelen in de omgekeerde volgorde van uitbouwen en ververs de koelvloeistof.

    Figuur 2.19: Aanhaalvolgorde van de cilinderkopbouten

  • VWvilozoov

    Gelezen wat Jan vermeldt over het bouwjaar van de motor?

  • Renovilozoov

    Daarom gokte ik op "86

  • jan

    D e motorcode is 026 103 021E

    en het zijn 12 kantige polybouten

    alvast bedankt!

    groetjes jan