rokende Bora / olie verbruik

  • Milkki

    sinds afgelopen zomer is mijn vw bora bj 2000 2.0 benzine 150.000 km olie gaan gebruiken. dit was altijd 1 liter op 10.000 km, nu op dit moment is het 2 liter op 5000 km ! mn katalysator is kapot gegaan afgelopen zomer (mischien door de olie die erdoor gaat ?) ik heb de kat nog niet vervangen en hij is er uit gerost.

    Ik heb al eenbeetje rond gevraagd en waar ik bang voor was hoor ik ook. kop eraf e.d. kleppen enz, kosten tussen 1500 en 2000 euro.

    mijn vraag : kan het ook dat doordat de kat weg is de auto meer olie gebruikt, doordat de sonde andere meetingen krijgt ?

    Ik merk met rijden niks, alleen met optrekken e.d. dikke rookpluim.

    Is dit een bekend probleem en is er een goedkopere oplossing ?

    bij voorbaat dank en groeten,

    Mikki

  • Liefhebber

    klephoedjes vervangen, beetje handige knaap zet met lucht cilinder onder druk en verwisselt ze zo

    hoeft dan niet duur te zijn

    olie lekt langs klepsteel in cilinder, bekend vw probleem

  • Niels

    1 liter op 1000km mag ook al is dit vrij fors. Aan de hand van jouw verhaal vind ik dat het olieverbruik vrij resoluut is opgetreden. Ik denk dan ook dat er een defect aan de motor is. Olieverbruik toename door een katalysator lijkt me sterk maar ik denk eerder aan een lekke koppakking waarbij er olie naar binnen lekt.

  • Milkki

    hmmm van die klephoedjes dat heb ik ook al gehoord, hoop dat dat het is. dan hoeft de kop er dus nie af en dus niet de dure reapratie incl. nieuwe distributie riem e.d.

    alvast bedank en groeten,

    mikki

  • sander

    hallo mikki, je kan kijken naar je olie peil stok of daar koelvloestof bij zit, of in het koelstof resorvoir of daar olie bij zit.

    zo,ja dan ligt de koppakking eruit.

    De klep hoedjes lijken me namelijk sterk, en zeker in combinatie met pluimen zijn het witte of blauwe pluimen.

    je kan het ook testen door in een van de slangen te knijpen zijn deze stug dan ligt de paking er uit

  • Niels

    De klephoedjes na 150.000 km al versleten of stug/poreus lijkt mij ook niet. Een lekke koppakking testen door in de slangen te drukken lijkt me niet de methode aangezien het koelsysteem altijd op druk wordt gezet door de pomp en temperatuurstijging. Gewoon ff naar de garage gaan en met een “snuffelaar” boven het koelvloeistof reservoir. Dan kunnen ze bepalen of er uitlaatgassen in het koelvloeistof zit. Meet meteen de compressie. Dit zegt namelijk e.e.a. over de staat van de cilinders/zuigers. Bij mijn auto is bv. één cilinder verrot en daarom verbruikt ie olie. Bij jou kan best een cilinder/zuiger beschadigd zijn wat het plotselinge optreden kan verklaren.

    Niels

  • Joop

    Als het zou komen door ingedroogde klepsealtjes, zou je dat wellicht ook aan de motor hebben gehoord. Bovendien is dit meestal een langzaam proces. Als je ineens meer olie bent gaan verbruiken vermoed ik ook dat er wat anders aan de hand is. Garage kan inderdaad vrij simpel nagaan of er iets met de koppakking is.

    NB: een goedkope "oplossing'' voor ingedroogde klepsealtjes zit in een blikje - een toevoeging aan de olie die het spul weer wat soepeler maakt. Kan geen kwaad het te proberen

    Suc6,

    Joop