technische vraag startmotor

• a3

Hier ben ik weer.

Omdat het starten van mijn Golf niet lekker gaat, wil ik de startmotor eens demonteren en nakijken. Mijn vraag is nu, is dat demonteren een beetje te doen en moet ik er voor oppassen dat er bijvoorbeeld niets in het koppelingshuis valt. En kan de startmotor eruit als de auto gewoon op straat staat (ik heb geen brug).

Als je de sleutel na het starten loslaat is er soms een gierend geluid te horen (dat was een hele tijd weg maar sinds deze week gebeurt het weer). Ik heb me wel eens laten vertellen, dat dat aan een lagerbusje ligt. Is dat makkelijk te vervangen?

En tot slot: wat kost een nieuwe of ruil sloop startmotor?

Alvast weer bedankt en een prettig weekeinde.

a3

• JT

Bij een Golf 4 wordt er toch geen gebruik meer gemaakt van lagerbusjes in het koppelingshuis?

Ik heb ze tenminste nog niet gezien.

Inderdaad een beetje teflonspray op startmotoras en het probleem blijft meestal weg.

Groeten Jan

• a3

Ik begrijp uit jullie verhaal dat er geen lagerbusje in het koppelingshuis zit. Eerder heb ik me laten vertellen dat dat juist wel het geval is bij de oudere golf 4 tdi, zoals de mijne (jan. 98, inmiddels 213.000 km).

groet

a3

• a3

Als amateur monteur krijg ik de onderste bout van de startmotor bovenlangs niet los. Zal het dus toch een keer langs de onderkant moeten doen. Groet a3