Hoog verbruik, laag vermogen

  • Joop

    Ik heb net een andere Passat gekocht: een 1.8 op benzine uit 1999. Die blijkt 1:8 te lopen (vooral grote weg !), terwijl de trekkracht niet veel voorstelt, vooral bij lagere toerentallen (tot 2500). Mijn oude Passat 1.8, uit 1993, liep gemiddeld nog altijd 1:11 en trok als een lier. De garage waar ik hem heb gekocht kan er niet veel mee. Die heeft 'm aan de computer gelegd en er komt geen enkele foutmelding uit.

    Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn ? Alvast bedankt voor je reactie !

  • fermochenzvilozoov

    Is die Passat uit '93 niet 300 kg lichter?

  • Liefhebber

    Komt mij bekend voor, heb de zelfde ervaring.

    Mij werd verteld dat het kwam omdat het verschillende motoren zijn.

    '93 1.8 8 klepper

    '98 1.8 20 klepper

    Mij werd verteld dat multiklep motoren onderin veel minder trekkracht hebben.

    Ik kwam bij hoofdzakelijk korte afstanden nog op een verbruik ven 1:10.

    Overgestapt op TDI en rij nu 1:16, en veel meer trekkracht.

  • Joop

    Dank monteurke ! Dacht al dat ze zich er met een Jantje-van-Leiden afmaakten. Heb je een idee waar het nog meer aan zou kunnen liggen ? Iemand vertelde me iets over een lambda-sensor (die zit toch in de uitlaat ?) die mogelijk niet goed werkt. Ik weet zelf alleen dat-ie net APK gekeurd is en daarbij was alles in orde.vw monteurke schreef:

    >

    > De monteur die na het uitlezen van een storingsgeheugen niet

    > meer weet wat hij verder nog kan doen is geen monteur maar

    > een prutser.

    > Het uitlezen van het storingsgeheugen is alleen maar het

    > allereerste beginnetje van het storingzoektraject.

    > Geen storing in dat geheugen betekent dat een aantal

    > electronische onderdelen goed functioneren.

    > Niets meer en niets minder.

    >

    > Iedere VW specialist weet echter dat er:

    > 1e:

    > Electronische onderdelen zijn die een totaal verkeerde waarde

    > kunnen doorgeven zonder dat er ooit een storingsmelding

    > zichtbaar wordt.

    > Voorbeelden die iedereen kent, luchtmassameter en temp. sensor.

    > 2e:

    > Bovendien zijn er ook nog mechanisch werkende onderdelen.

    > Ook die worden niet door het storingsgeheugen bewaakt.

    > Beide type onderdelen zullen dus op andere manieren moeten

    > worden gecontroleerd.

    >

    > Om een eerste voorzet (en voorbeeld) te geven, bij die

    > passats komt 't nogal eens voor dat de slang van de

    > carterontluchting kapot is.

    > De motor zuigt dan valse lucht aan buiten de luchtmassameter

    > om.

    > Gevolg, luchtmassameter geeft dan (uiteraard) een verkeerde

    > waarde door aan 't motorregelapparaat

    > Deze storing zie je nooit in het storingsgeheugen.

    > Verder kijken dan het zo onderhand heilig verklaarde

    > storingsgeheugen kan in deze gevallen geen kwaad

  • Joop

    Klopt, maar de nieuwere modellen hebben daarentegen een behoorlijk groter motorvermogen (op papier dan…)

  • Joop

    Toch vreemd dat een verbeterde kleptechniek dan zou leiden tot een zwakkere prestatie. Kijk, dat-ie onderin een beetje minder trekt daar kan ik nog mee leven, maar het scheelt nou wel heel veel, vind ik. En een verbruik van 1:8 op de langere afstand vind ik ook wel verdrietig oneconomisch. Volgens mij klopt er echt iets niet in het ding. Helaas maak ik zelf te weinig km's voor diesel (zo'n 15.000 p/jr.). Toch bedankt voor je reactie !

  • Niels

    De 1.8 20V (125pk) staat mij ook niet bekend als een zuipschuit in tegenstelling tot de vrij ouderwetse 2.0 8V (115pk). De Passat van 93 mag dan wel lichter zijn, het scheelt nagenoeg niks (ca. 50kg). Een standaard 1.8 blik uit die tijd levert maar 75 of 90 pk en een koppel van max 140 of 145 nm. Niet echt heel indrukwekkend dus. De 1.8 20V heeft een koppel van 168nm en dat moet gezien het kleine gewichtsverschil echt wel merkbaar zijn. Zoals vw monteurke aangeeft makeert er echt wat aan! Teruggaan en een beroep doen op de garantie indien aanwezig.

    Niels

  • Joop

    Da's mijn beleving ook en ik ga zeker terug naar de garage. Dank voor je reactie

    Joop

  • Joop

    Scheelt trouwens geen 300 kilo maar ong. 150 kg.

  • Joop

    Nou, garage waar ik ‘m heb gekocht heeft ’m doorgelicht. Lamdasonde was in orde, geen lekkende carterontluchting, luchtfilter is voor alle zekerheid vervangen door orgineel spul ('oude' was nagenoeg schoon) er zijn wat moertjes aangedraaid en punten ingespoten. Verder konden ze niks vinden. Al met al merk ik nog geen enkel verschil. Denk dat ik ‘m maar gewoon bij de dealer binnenrij, mogen ze ’m daar nakijken.