hallo,

ik zit met het volgende probleem met de ruitenwisser van de voorruit:

in eerste instantie draaide het machaniek zo traag dat het vast leek te zitten. na veel olie op de wisserarm-assen werkte de boel weer, totdat kort daarna de wisser er af en toe mee stopte, zoal tijdens een rit op de snelweg in hevige regenval. dat was in augustus en na een korte pauze op een parkeerterrein werkte alles weer normaal. ook daarna heb ik de paar keer dat ik de wisser nodig had, geen problemen gehad.

tot vorige week. het probleem is nu dat de wisser NIET stopt, althans niet direct bij uitschakelen met de schakelaar.

alles lijkt verder normaal te werken. interval, normaal en snel en de drie keer van de wiswas waarschijnlijk ook. dat laatste kan ik dus niet controleren, want de wisser gaat gewoon door. soms langdurig, soms tot een slag of acht.

iedere keer als de wisser in de ruststand komt klikt er een relais en komt er nog een rondje. het stoppen gebeurt facultatief en dus meestal niet in de ruststand. dit gebeurt dus als de schakelhendel in de uit-stand staat. bij interval gaan de wissers gewoon in de ruststand.

ik heb vandaag de wissermotor uit elkaar gehad maar niets bijzonders kunnen ontdekken en gelijk het mechaniek schoongemaakt en ingevet.

mijn vraag aan de mensen met kennis en ervaring is dan ook: wat kan hiervan de oorzaak zijn en hoe los ik het op?

alvast bedankt

a3