Standverwarming

• Jako turbo mann

Heeft iemand ervaring met standverwarming? Ik zit er al een tijdje naar te kijken maar vindt een systeem van webasto of eberspacher een beetje duur met +1000 euro incl. inbouw. Nu zag ik ook een elektrisch systeem van DEFA dat gewoon op 230 volt werkt. Is een stuk goedkoper en heel gemakkelijk zelf in te bouwen.

Iemand ervaring hiermee?

• Mike

ik heb zelf sinds kort een webasto standkachel (diesel) en moet zeggen dat het erg goed bevalt.

Het nadeel van de DEFA standkachel vind ik dat voor de interieur verwarming een soort fohn geplaatst wordt bij de bijrijders plek wat nogal in de weg zit.

Verder zie ik dat je een soort verwarmings element tegen de caterpan aanklemt, lijkt me niet zo'n heel hoog rendement geven.

Webasto verwarmt de koelvloeistof van de motor en pompt dat rond zodat je gewoon de ventilator vd auto kan gebruiken.

Wat wel een nadeel van Webasto is toch wel de hoge prijs.

• Jako turbo mann

Die verwarmingsunit van DEFA wordt in een koelwaterslang aangebracht. Ik denk dat het rendement op zich daarom wel redelijk is maar van de andere kan zal het vermogen nooit zo groot zijn als bij een webasto kachel. Over een gewone groep kan maximaal een kilowatt of drie. Maar ja, er zit wel even een factor 10 in prijsverschil aan vast. Als ik mijn volgende auto koop kies ik misschien ook voor een Webasto maar dat vindt ik nu een beetje zonde voor die paar jaar dat ik nog in deze rijdt.