roet filter

• Liefhebber

Wie heeft er ervaring met het monteren van een roetfilter?

Kost dit vermogen, gaat het verbruik omhoog?

Ik denk er over om er een te monteren, er zit nu nog subsidie op en het wordt vermoedelijk verplicht.

Dan zal de subsidie er wel af zijn.

Liefhebber.

• Ruud

goed idee! ik zit er ook over te denken om een roet filter te laten inbouwen. Ben ook erg benieuwd naar kosten, denk dat je zo rond de €800 moet rekenen.

Ik zal van de week es ff bij de dealer binnenlopen, kijken wat het kost., tenzij iemand hier het weet

• Jako turbo mann

Een vriend van mij werkt bij de afdeling motoren ontwikkeling van Audi in Neckarsulm (D); ik heb van hem begrepen dat het bijna onmogelijk is om voor 800 euro een volwaardig roetfilter ‘na te monteren’ ('Nachrusten' noemen ze dat daar geloof ik). Voor dat bedrag krijg je een apparaat dat een beetje te vergelijken is met de ongeregelde katalysator die je eind jaren tachtig onder auto's met een benzinemotor aantrof: het doet wel wat maar zet niet echt veel zoden aan de dijk. Dit komt vnl. omdat een roetfilter dat af fabriek is gemonteerd regelmatig wordt geregenereerd en daarvoor is wat elektronica nodig die zorgt voor een tijdelijke hogere belasting van de motor (door meer brandstof in te spuiten en bijvoorbeeld een aantal grote elektrische verbruikers in te schakelen).

Om kort te zijn: waarschijnlijk twijfelt onze wetgever er nog aan welk type roetfilter verplicht moet worden gesteld en op welk type dus subside moet worden gegeven.

• Ruud

regeneratie zal op aftermarket roetfilters idd niet aanwezig zijn. Filters die niet regeneren filteren ‘maar’ 30-40 % roet uit de uitlaatgassen heb ik me laten vertellen. Nog altijd beter dan niks. Maar als VW nog geen retrofit filter kan aanbieden, dan houdt het op.

• Ali

Voor zover ik het heb meegekregen kan VW nog geen retrofit filter aanbieden en dat zal nog enige tijd duren. 30 - 40 % uit de roet is ook wat hoog geschat heb ik begrepen van mijn collega's bij de vw dealer. :(