volkswagen kever

  • piet

    ik weet niet of ik hier goed zit met deze vraag maar ik probeer het toch.

    ik ben van plan om een kever te kopen aleen nu is mijn vraag waar ik op moet letten bij aankoop hiervan?

    en wat zijn de goede eigenschappen van een kever en de wat minder goede?

    hopelijk krijg ik reacties of een suggestie waar ik deze vraag beter kan stellen.

  • Anton

    Als je toch nog van plan bent om een Kever aan te schaffen, ga dan niet over 1 nacht ijs, laat je uitgebreid informeren bij .b.v. Keverclubs, en koop er dan 1 die volledig gerestaureerd is, maar schrik niet van de prijs, toch veel succes toegewenst.

    Een oud 1303 rijder.

  • tdi-fahrer

    Nou, vw-monteurke, zo'n duidelijke waarschuwing heb ik niet eerder meegemaakt van u (nou ja, herinner ik me van destijds, zit er nu pas sinds kort weer op) :D

    Maar inderdaad: Als je niet uitkijkt, koop je een hoop roest en ben je met een goedkope aanschaf minimaal het dubbele tot tig-dubbele kwijt. Zoals mijn voorgangers al hebben gereageerd: Goed onderzoek vooraf is wel zo handig en het halve werk.

    Onderste 10 cm van de deuren/dorpels zijn meestal wel rot en de beide delen van de bodemplaat. Spatschermen en deuren zijn meestal ook snel aangetast en vergeet ook niet het chroom (sierlijsten, raamlijsten, koplampranden, bumpers) en rubbers. Onderdelen kunnen prijzig zijn (en dan hebben we het nog niet eens over NOS - new old stock- onderdelen)

    Orienteer bijvoorbeeld welk type kever je wilt (bijv. bril, ovaal, pre-67, na 68, 1200/1300/1302/1303/Mexico/1600 enz enz.), wat je budget is, wat er voor te koop is voor dat bedrag en wat er aan moet worden gedaan. Wat lastige/kostbare reparaties zijn en of je het er voor over hebt. Een garage is ook wel handig mocht je willen klussen. Als je alleen voor het ‘rijden’ een kever wilt, orienteer je dan op volledig gerestaureerde modellen en houd dan inderdaad rekening met een mooi prijsje.

    www.keversite.nl heeft een mooi forum met een schat aan informatie en mensen met kennis. Zelfs al interesseert de geschiedenis, techniek, de ambiance om het ‘hebben van een kever’ je niet, toch de moeite waard om er rond te neuzen en op die manier into the scene te komen (geloof me, ik heb er een aantal jaar -hobbymatig - over gedaan, deels nog zonder het internet, om kennis op te doen van bijna alles rondom de kever)

    http://vw-kever.startpagina.nl/ bevat ook genoeg links en verdere info

    O en let op, want het kan verslavend zijn zo'n kever. Niet alleen het hobby'en eraan, maar ook zoals bij hedendaagse auto's: financieel kan het een bodemloze put zijn

    Veel succes!

  • piet

    bedankt voor de reacties!

    maar jullie hebben het over best prijzig een goede kever?

    tussen de 3000 en 3500 euro? heb je dan al een redelijke of niet aan beginnen???

    en het rijden? ik heb me laten vertellen dat er een stoeptegel voorin moet omdat ie anders niet goed op de weg ligt?

    nou ik ga eerst nog maar even goed rondkijken! en proberen me huidige auto te verkopen!

    gegroet!

  • a3

    je moet het rijden in een kever niet gaan vergelijken met dat van een moderne auto met voorwielaandrijving.

    dat van die stoeptegel is een bekend verhaal, de auto wordt daar iets stabieler van (hoeft trouwens geen stoeptegel te zijn, het gaat erom dat er wat gewicht voorin zit), maar bij snelheden tot 110 km/h is dat verder ook niet zo bijster interessant.

    en veel harder ga je toch niet

    het blijft wel een auto met de motor achterin en achterwielaandrijving.

    verder is de kever, zoals de meeste luchtgekoelde auto's, best lawaaiig

    in de standaard uitvoering zijn het ook niet direct racemonsters.

    naast de problemen met het plaatwerk hadden de motoren (vroeger?) ook hun eigen kwalen. het kwam vrij vaak voor dat er een klep door een zuiger ging met de nodige kosten van reparaties.

    verder gaf de verwarming ook problemen. er hoeft maar ergens een kleine lekkage in de buurt van de motor te zijn en de hele auto stinkt binnen.

    maar het blijft een leuk ding om te zien.

  • Anton

    En houdt er ook rekening mee, dat je in geval van…“eerder” moet remmen, een Kever heeft immers geen rembekrachtiger, dus je moet de situatie eerder zien aankomen om rekening te houden met remmen, en dat maakt het rijden in een Kever er niet ontspannender op met de huidige verkeersdrukte.