Nou, vw-monteurke, zo'n duidelijke waarschuwing heb ik niet eerder meegemaakt van u (nou ja, herinner ik me van destijds, zit er nu pas sinds kort weer op)
Maar inderdaad: Als je niet uitkijkt, koop je een hoop roest en ben je met een goedkope aanschaf minimaal het dubbele tot tig-dubbele kwijt. Zoals mijn voorgangers al hebben gereageerd: Goed onderzoek vooraf is wel zo handig en het halve werk.
Onderste 10 cm van de deuren/dorpels zijn meestal wel rot en de beide delen van de bodemplaat. Spatschermen en deuren zijn meestal ook snel aangetast en vergeet ook niet het chroom (sierlijsten, raamlijsten, koplampranden, bumpers) en rubbers. Onderdelen kunnen prijzig zijn (en dan hebben we het nog niet eens over NOS - new old stock- onderdelen)
Orienteer bijvoorbeeld welk type kever je wilt (bijv. bril, ovaal, pre-67, na 68, 1200/1300/1302/1303/Mexico/1600 enz enz.), wat je budget is, wat er voor te koop is voor dat bedrag en wat er aan moet worden gedaan. Wat lastige/kostbare reparaties zijn en of je het er voor over hebt. Een garage is ook wel handig mocht je willen klussen. Als je alleen voor het ‘rijden’ een kever wilt, orienteer je dan op volledig gerestaureerde modellen en houd dan inderdaad rekening met een mooi prijsje.
www.keversite.nl heeft een mooi forum met een schat aan informatie en mensen met kennis. Zelfs al interesseert de geschiedenis, techniek, de ambiance om het ‘hebben van een kever’ je niet, toch de moeite waard om er rond te neuzen en op die manier into the scene te komen (geloof me, ik heb er een aantal jaar -hobbymatig - over gedaan, deels nog zonder het internet, om kennis op te doen van bijna alles rondom de kever)
http://vw-kever.startpagina.nl/ bevat ook genoeg links en verdere info
O en let op, want het kan verslavend zijn zo'n kever. Niet alleen het hobby'en eraan, maar ook zoals bij hedendaagse auto's: financieel kan het een bodemloze put zijn
Veel succes!