Polo maakt lawaai

• Henk-Jan

Sinds een paar maanden neemt het rijgeluid van mijn Polo (1996, 210.000 km) erg toe. Ik hoor een ernom laag dreunend geluid. Maar alleen bij een snelheid van 100 km/h. Bij lagere of hogere snelheden is het weg.

Het komt niet uit de motor. Het heeft iets met de banden te maken, want als ik met 100 een bocht inga, wordt het stukken minder. Bocht uit, dan is het er weer.

Wie heeft een idee?

• EMRO

Zijn waarschijnlijk je wiellagers.

Groetjes, Mariëlle

• a3

………maar het zouden ook de banden kunnen zijn. weet niet of dat bij de polo ook een min of meer vaste kwaal is, maar bij het golf 4 platform komt dat regelmatig voor (dus ook bij audi en skoda)

• Henk-Jan

De banden zijn nog maar 10.000 kilometer oud. Vol profiel dus.

• a3

dat is idd wel weinig, maar het heeft op zich niets met de diepte van het profiel te maken maar met een onregelmatige slijtage. ik heb het trouwens ook eens gehoord bij een bijna nieuwe golf 5, een stevige “ronk” van de achterbanden.

• Henk-Jan

Het blijkt dat het achterwiel vrij moeilijk ronddraait op de krik. Ook piept hij dan wat. Het is zeker niet in orde.

Moet het lager dan vervangen worden, of alleen afgesteld? Kan het ook iets anders zijn, remmen misschien?

En hoeveel garagetijd staat er voor het vervangen van een achterlager?

• Bjorn

Draait je andere achterwiel ook zo moeilijk op de krik? Misschien staat de handremkabel te strak gespannen?

• a3

in dat geval zou ik het hele remmechanisme nazien of de blokken of voeringen voldoende vrij komen.

• Ruud

dat kan ik be-amen, mijn Golf V ronkt meer dan stevig op de achterwielen (na 40000 km, Bridgestone Potenza RE720).

Uiterlijk om de 10000 km van voor naar achter wisselen is het advies van de bandenboer

• Henk-Jan

Het lawaai kwam inderdaad door een versleten wiellager.

De garage heeft het opgelost.

Het is weer helemaal stil.