Probleem met electra T3 transporter

  • Marco

    In mijn vw T3 (benzine) bus uit 1985 zit een startaccu en een huishoudaccu. Deze zijn met een Vetus accuschakelaar te verwissellen en te koppellen.

    Sinds kort:

    Op 2 accus start en loopt de motor prima

    Sinds kort kan ik op 1 (of het nu de start of huishoudaccu is) moeilijk starten.

    Daarbij, wanneer het lukt om te starten, blijkt af en toe de motortemperatuurmeterindicator (leuk woord voor galgje) branden, merk je aan de motor wanneer je de richtingaanwijzers gebruikt en slaat de motor af zodra ik de koppeling intrap. Bij het terugschakelen in bochten en zo is dat niet prettig. Hij slaat dan wel weer aan op het rollen vermogen maar toch…..

    Voor de goede orde, bij de koppeling van de accus doet ie dat niet.

    Wat te doen???

    Alvast dank

    De startmotor draait prima (met vervangen).

  • BOOBSKE

    ik zou de accu's eens appart laten door meten! als er 1 niet deugd trekt hij de ander leeg. als je ze samenschakeld hebben ze wel nog genoeg vermogen.ook de dynamo kun je eens laten testen! dat kan normaal gesproken bij de betere automaterialen zaken.

  • Marco

    Dank je voor je reactie. Ik heb met een voltmeter e.e.a. nagemeten.

    accu met stilstaande motor 12,73 en 11, 71 (op deze laatste staat de radio waarvan een lampje continu brand)

    accu met draaiende motor 13,74 en 13,71

    Ook heb ik de accus getest met brandende koplampen. Hierbij bleven ze beide op spanning (2 minuten getest)

    Gisteren gebeurde het volgende: ik kon de motor op 1 accu starten. De gehele gereden afstand is ongeveer 4 kilometer (het regende)….

    Gedurende de rit nam het vermogen van de accu (neem ik aan) zo ver af dat de koplampen het bijna niet meer deden, de dashbordverlichting tot het minimum was teruggebracht (de wijzers van de tank en temperatuur deden het al niet meer) en de motor in z'n vrij afsloeg.

    Alles nagemeten maar de accu's gaven beide vol aan.

    Daarna op de andere accu geprobeerd te starten, lukte niet, daarna op beide en toen was er weer geen probleem.

    De terugweg weer op 2 accu's gereden en dat ging prima……………

    ?????????????????????????????

  • a3

    met een voltmeter kun je meten hoe hoog de spanning is. onder de 12,3 volt wordt dubieus, bij 11,8 of minder is dat duidelijk te laag, en de accu leeg (en nog lager: vermoedelijk defect). bij 12.3 volt is de accu niet leeg, maar hoe vol is ook niet bekend. met draaiende motor meet je de waarde van de dynamo en niet van de accu.

    meet de accu's eens door nadat de auto minstens een uur heeft stilgestaan of laat ze testen bij een garage. als een van de accu's defect is laadt de dynamo voor de kat z'n achterkant. op de acculader kan ook: borrelen is einde verhaal. (zit er geen “oog” op de accu's?

    het kan ook nog zijn dat de dynamo gewoon te weinig laadt om beide accu's te vullen. kan zijn door een defecte dynamo, te lichte dynamo of draadbreuk in de laadkabel o.i.d.

  • Marco

    Dank je, ga ik zaterdag bekijken/meten et cetera.

    By the way, dat met die dynamo: met draaiende motor gaf de spanningsmeter de waarden af van 13,74 en 13,71.

    Dan denk ik: da's een mooie laadspanning voor een 12v accu. Deze waarden gaf hij aan bij tegelijke lading.

    Die 11,7 is bij een accu die dus gebruikt wordt bij stilstand (radio, binnenverlichting en zo). Dan mag die toch leger worden of hoe moet ik dat zien?

  • a3

    die 13,7 volt is OK, maar het gaat er ook nog om met hoeveel ampère er geladen wordt. een zwaardere dynamo laadt met meer ampères dan een lichte oftewel die laatste doet er veel langer over voordat je accu's vol zijn. en er zit ook nog ergens een regelaar tussen. je moet dus ook weten met hoeveel ampère er geladen wordt en als de accu's leger zijn na een ritje met de lampen aan zal dat niet voldoende zijn.

    11,7 volt is in het algemeen gewoon leeg. dat wil zeggen, er zit nog capaciteit in voor een lamp of een radio, maar veel startmotoren draaien er niet meer op en bij sommige auto's werkt dan ook het motormanagementsysteem niet meer.

  • Marco

    Oké, met 11,7 is de accu leeg en doet de startmotor het niet maar dan nog even een herhaling van de beginvraag van het 2e deel:

    Ook heb ik de accus getest met brandende koplampen. Hierbij bleven ze beide op spanning (2 minuten getest)

    Gisteren gebeurde het volgende: ik kon de motor op 1 accu starten. De gehele gereden afstand is ongeveer 4 kilometer (het regende)….

    Gedurende de rit nam het aangeleverde vermogen zo ver af dat de koplampen het bijna niet meer deden, de dashbordverlichting tot het minimum was teruggebracht (de wijzers van de tank en temperatuur deden het al niet meer) en de motor in z'n vrij afsloeg.

    Alles nagemeten maar de accu's gaven beide vol aan. (Oké, 1 dus niet want die zat op 11,7 maar die zat niet gekoppeld)

    Daarna op de andere accu geprobeerd te starten, lukte niet (die was dus 11,7), daarna op beide en toen was er weer geen probleem.

    De terugweg weer op 2 accu's gereden en dat ging prima = geen zichtbareen /of meetbare afname van de spanning.

    ?????????????????????????????

  • a3

    lijkt er toch op dat beide accu's niet vol zijn maar samen genoeg power hebben om te starten. meet het voltage eens op als de auto een nacht heeft stilgestaan met de accuschakelaar op off. weet je zeker dat de accu's dan 100% gescheiden zijn of is er nog een andere verbinding? als het accu's zijn met schroefdoppen kun je de cellen controleren met een zuurweger (kijk dan gelijk even naar het niveau)

  • Marco

    Dank. Ik ga het morgen allemaal bekijken.

  • Marco

    Probleem opgelost.

    Dankzij alle tips.

    Het werd een zoektocht a la detective S. Holmes.

    Sluit uit wat het niet kan zijn en dan blijft over wat het wel is.

    Het kwam neer op een verkeerd aangesloten draadje………………………

    Met dank aan BOOBSKE en a3.