Versleten lederen stuurwiel

• Ronald

Hallo

Mijn lederen stuur is aan ernstige slijtage onderhevig. Hij begint nu echt te plakken en af te geven. Wie van jullie heeft een serieuze tip hiervoor?

Is er een middeltje of iets dergelijks waarmee ik het stuur weer glad kan krijgen?

Een nieuw/ 2e hands stuur kopen kan altijd nog en zo'n hoes eromheen vind ik lelijk en is dus geen optie.

Ik hoop dat er iemand is die hier een goed idee voor heeft.

Alvast hartelijk dank!

Gr

Ronald

• Daniel

Dit probleem heb ik recentelijk nog gehad.. Mijn stuur was niet ernstig versleten, alleen begon uit te drogen en leer begon mijn handpalmafdrukken te vertonen in plaats van glad, glanzend leer.

Ben naar mijn dealer gegaan en die gaf aan dat het (al) te laat was voor een leer conditioner. Maar dat een schoenenzaak wel wat had.

Ik naar de eerste de beste, Van Haren in dit geval en daar een blikje leer verzorger gekocht a 3.95 (geel/wit goedje, zat bijenwas in, leek een beetje op gestolde frietvet).

Poetsen, in laten werken, uitwrijven en herhalen. Het ziet er daarna weer wat frisser uit maar je krijgt het niet meer glad en glanzend overigens… Glad is het ook niet in tegenstelling tot wat anderen voor waarschuwden, meer plakkerig van de wax. Wellicht dat ik het later nog even insmeer met schoensmeer (voor de glans dan)

Maar als iemand iets beter weet, laat het weten !

• a3

weet niet of het een goed idee is en ook niet of het werkt, maar in de leerindustrie wordt met speciale verf gewerkt die een beschermlaag achterlaat. (dus geen anilineverf, maar een soort glansverf). dus vraag eens bij een leerverwerkings of -reparatiebedrijf.

• Ronald

Ik heb het volgende gedaan:

Ten eerste:

Ik vermoed dat er cockpit-spray op mn stuur terecht is gekomen. Normaal spuit ik het op een doek en wrijf ik het in, maar nu had ik gewoon wat in het rond gespoten. Dit is denk ik funest voor een lederen stuur.

Ten tweede:

Het was weer vochtig weer na een lange periode met zon. In mijn auto heb ik altijd een vochtvreter staan. Deze was “op” dus heb ik bijgevuld.

Ten derde:

In militaire dienst poetsten we onze kisten met een speciaal goedje. Dit had ik nog in huis. Het is een soort schoenpoets met siliconen erin. Een Duitse tube. Het schijnt voor leer te zijn dat onder zware condities lijdt. Dus extra bescherming. Dit heb ik op mn stuur gesmeerd, en uitgewreven. Dit een paar keer herhaald. Hij ziet er nu weer als niet uit. Ik moet nog afwachten of het nu ook goed blijft, maar ik blijf zoeken naar goede oplossingen.

Bedankt voor jullie reacties tot dusver!

Gr

Ronald