schakel of automaat in de bergen.

  • rene

    Misschien een rare vraag maar ik heb nooit automaat gereden. Als ik naar de wintersport ga en ik rij in de bergen met me polootje 1.4schakel dan moet ik omdat deze niet sterk genoeg is vaak terugschakelen en daardoor hoge toeren rijden. Op zich geen probleem.

    Hoe werkt dit met een automaat. Kan je dan ook nog iets doen om toch goed tegen de berg op te komen? en ik bedoel dan de bergen waar je normaal nog 120 rijd maar ook de bergen waar je echt moet slingeren met 20km/h.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    groeten rene.

  • sgackelvilozoov

    Het leuke van een automaat is dat ie iets doet waar jij je niet druk over hoeft te maken, namelijk de juiste versnelling kiezen onder de meeste omstandigheden…..

  • vw sloper

    een automaat heeft een n (neutraal) een p (parkeerstand) een 1 (bergstand dan schakeld hij niet!) (een 2 ook een bergstand dan schakeld hij ook niet) en een d (drive dan schakeld hij gewoon) en de r van racen :) ( de achteruit natuurlijk)

  • rene

    dus als ik in de drive stand rijd en ik rij 120. kan ik dan terwijl ik die berg op rij “schakelen” naar 2 en 1???

  • sgackelvilozoov

    Nee, dat doet ie zelf al….

  • liefhebber

    Dat werkt toch iets anders.

    Als je inD rijdt in de bergen en je geeft om wat voor reden even wat minder gas, zal de bak opschakelen.

    Geef je nu weer meer/volgas dan gaat de bak terug schakelen.

    Dit geeft nog al een onrustig rij gedrag en de bak wordt ook onnodig heet.

    Beter is om de bak “ vast”te zetten in 1 of 2 al naar gelang de snelheid.

    Dit geeft de bak niet de mogelijkheid om hoger te schakelen dan je wilt.

    In 1 blijft hij ten allen tijde in 1 en in stand 2 heeft hij de mogelijkheid nog om bij lage snelheid en volgas terug naar 1 te schakelen, wat dan meer trekkracht op levert bij een steilere klim.

    Op deze manier is er prima met een automaat te rijden in de bergen.

    Maar PAS OP bij het afdalen.

    Zet de bak dan in de zelfde 1 of 2 dan je zou doen als je daar omhoog ging.

    De auto remt nml nagenoeg niet op de motor.

    Dus bij steile afdaling en geen gas zal de bak in de stand D naar de hoogste overbrenging doorschakelen.

    Je wilt niet weten hoeveel snelheid je dan krijgt!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dit is een veel gemaakte fout onder onervaren automaat rijders.

    Dit wordt nog verergerd als men met een caravan rijdt.

    Ik heb dit van nabij meegemaakt, het liep gelukkig goed af.

    Maar de remblokken van de automaat waren wel zo ongeveer naar de malemoer, door het vele zware afremen omdat de bak ook hier in D was gezet.

    Ik ben zelf verder gereden met de bak afwisselend in 1 en 2, al naar gelang gewenst was, en ben probleemloos aangekomen.

    Laat dit verhaal je niet afschrikken om met een automaat de bergen in te gaan.

    Het is prima te doen als men maar weet wat men moet doen.

    Veel succes,

    Liefhebber.