Dat werkt toch iets anders.
Als je inD rijdt in de bergen en je geeft om wat voor reden even wat minder gas, zal de bak opschakelen.
Geef je nu weer meer/volgas dan gaat de bak terug schakelen.
Dit geeft nog al een onrustig rij gedrag en de bak wordt ook onnodig heet.
Beter is om de bak “ vast”te zetten in 1 of 2 al naar gelang de snelheid.
Dit geeft de bak niet de mogelijkheid om hoger te schakelen dan je wilt.
In 1 blijft hij ten allen tijde in 1 en in stand 2 heeft hij de mogelijkheid nog om bij lage snelheid en volgas terug naar 1 te schakelen, wat dan meer trekkracht op levert bij een steilere klim.
Op deze manier is er prima met een automaat te rijden in de bergen.
Maar PAS OP bij het afdalen.
Zet de bak dan in de zelfde 1 of 2 dan je zou doen als je daar omhoog ging.
De auto remt nml nagenoeg niet op de motor.
Dus bij steile afdaling en geen gas zal de bak in de stand D naar de hoogste overbrenging doorschakelen.
Je wilt niet weten hoeveel snelheid je dan krijgt!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is een veel gemaakte fout onder onervaren automaat rijders.
Dit wordt nog verergerd als men met een caravan rijdt.
Ik heb dit van nabij meegemaakt, het liep gelukkig goed af.
Maar de remblokken van de automaat waren wel zo ongeveer naar de malemoer, door het vele zware afremen omdat de bak ook hier in D was gezet.
Ik ben zelf verder gereden met de bak afwisselend in 1 en 2, al naar gelang gewenst was, en ben probleemloos aangekomen.
Laat dit verhaal je niet afschrikken om met een automaat de bergen in te gaan.
Het is prima te doen als men maar weet wat men moet doen.
Veel succes,
Liefhebber.