In principe hoeft een distributieketting nooit vervangen te worden. Tenminste met die insteek wordt voor dit principe gekozen bij het ontwerpen van een motor. Bij de VR6-en bleek in het verleden dat dit voor VW niet opgaat. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze bij het gebruiken en wijzigen van de VR6 naar 24 klepper voor de Golf 4 niet het een en ander hebben verbeterd. Ikzelf heb een VR6 gehad die ik zelden over de 3500 toeren reed (Je kunt je voorstellen dat een ketting vaker rondgaat wanneer het toerental stijgt.) en deze klapperde bij 160.000 km nog niet noemenswaardig. 80.000 km lijkt me dus echt wel aan de vroege kant.
Mijn advies is om naar de dealer te gaan. Een ketting hoor je altijd dus een niet specialist kan altijd denken dat deze vervangen moet worden. Ik zou gewoon vragen of het normaal is dat een dergelijke ketting nog vervangen dient te worden, wanneer dat is en wat dat kost……..
Je kunt ook altijd even kijken op het Corrado forum want daar is het al vaker gegaan over de beroemde en beruchte ketting. (www.slook.nl/corrado) neem wel even de regels in acht want ze zijn redelijk strikt.