Distributie ketting

  • V6-4Motion USER

    Hallo

    Mijn V6 heeft 82000 Km gelopen en ik vroeg mij af wanneer die distributieketting vervangen moet worden.

    Heb er veel verhalen over gehoord,het varieerd van 60000 km tot 300000 km

    Iemand ervaring hiermee en zo ja welke ervaring en wat zijn eventueel de kosten van vervanging ?VR6 specialist zegt 200000 km zolang er niets raars gebeurt,maar op het moment dat er iets raars gebeurt is het te laat dus weet ik niet wat te doen.

    En word hij gecontroleerd bij een kleine of grote beurt ?

    Gr Jim

  • V6-4Motion USER

    Sorry die vraag had ik al een keertje gesteld.

    Jim

  • vw sloper

    bij twijvel zou ik hem vervangen ook de gelijders en de lagers

    en de koppeling controleren (de bak moet er toch af)

    bij nieuwe koppeling ook even de grote keering vervangen die gaat 8 van de 10 keer lekken als de koppeling los is geweest

  • V6-4Motion USER

    Dus eigelijk komt het er gewoon op neer dat als ik die ketting laat vervangen

    De

    -distrinbutieketting

    -gelijders

    -lagers

    -koppeling

    -grote keering

    -spanrollen

    Laat vervangen zodat ik er weer 10 jaar tegen aan kan.

    Jim

  • Niels

    In principe hoeft een distributieketting nooit vervangen te worden. Tenminste met die insteek wordt voor dit principe gekozen bij het ontwerpen van een motor. Bij de VR6-en bleek in het verleden dat dit voor VW niet opgaat. Ik kan me echter niet voorstellen dat ze bij het gebruiken en wijzigen van de VR6 naar 24 klepper voor de Golf 4 niet het een en ander hebben verbeterd. Ikzelf heb een VR6 gehad die ik zelden over de 3500 toeren reed (Je kunt je voorstellen dat een ketting vaker rondgaat wanneer het toerental stijgt.) en deze klapperde bij 160.000 km nog niet noemenswaardig. 80.000 km lijkt me dus echt wel aan de vroege kant.

    Mijn advies is om naar de dealer te gaan. Een ketting hoor je altijd dus een niet specialist kan altijd denken dat deze vervangen moet worden. Ik zou gewoon vragen of het normaal is dat een dergelijke ketting nog vervangen dient te worden, wanneer dat is en wat dat kost……..

    Je kunt ook altijd even kijken op het Corrado forum want daar is het al vaker gegaan over de beroemde en beruchte ketting. (www.slook.nl/corrado) neem wel even de regels in acht want ze zijn redelijk strikt.

  • distriebuutsievilozoov

    In principe slijt een ketting harder dan een riem, dus hij is ook een keer aan de beurt.

    Er zit (i.t.t. een riem) alleen en ruime marge tussen versleten zijn en breken, dat is het enige voordeel van een ketting.

  • Y.Aydemir

    beste allen,

    ik zou graag willen weten na hoeveel km ik de distributie ketting van mijn VW passast (bj 2006) moet vervangen.

    gr,

    yucel

  • korver

    Geachte lezers

    Het volgende ik rij met een transporter vr6 102 kw heb de ketting laten vervangen voor de 200.000 kilometer alles is toen gedaan koppeling druk groep geleiders rollen waterpomp termosstaat !

    inmiddels staat er 320.000 kilometer op ik vraag me af of het noodzakelijk is om dit weer te vervangen ik ga er voor het gemak maar even van uit dat de set die er toen is in gegaan een gemodificeerd exemplaar is.

    wat ik gehoord heb is dat de geleider van kunststof hard werd en daar door uit elkaar spat en het moment dat je hem begint te horen je elk moment te laat kan zijn.

    wie heeft er meer info ??????

    groet Patrick

    Ait autogassystemen

  • eric

    heren een vraagje

    ik heb een polo 1.2 12 v uit 2004 met 68.000 op de klok

    waneer moet de multiriem of ketting vervangen worden

    volgens mij licht er een getande riem in geen ketting

    zoals je ziet ben ik een leek maar heeft iemand een antwoord, de garage is een beetje vaag hierin

    Alvast Hartelijk dank

    eric