Hoi Cihan,

Wat betreft je fluitende turbo, ik zou gelijk een Blow-Valve monteren. Als je het zelf doet kost niet veel, en als je het laat doen kost het ook niet. Een Blow-Valve blaast de overtolige opgebouwde druk af, d.m.v. een ventiel, je hoort dan psss, pssss. Net zoals bij sommige auto's van 2fast2furious. Plaats een bardruk-metertje altijd handig. Je zal merken dat je turbo niet meer fluit omdat hij de overtollige opgebouwde druk gelijk weer wordt afgevoerd door de blow-valve.

Ik ga dat straks ook doen bij mijn vw 2.0tdi 140ps of 170ps, en laat hem tunen bij JD engineering. Trouwens de 2.0 tdi , 140ps vanaf bwj 2010 zijn gewoon goed, commonrail! lopen beter en geraffineerder dan een die rauwe 1.9 tdi.

Wat ze bij vw niet zo snel zullen toegeven, maar als je diesel rijdt is dat gewoon echt voor de lange stukken. Niet dat je af en toe een keer een korte rit maakt. Zelf heb ik ook TDI gereden en voornamelijk lange stukken i.v.m. van mijn toenmalige werk, dagelijk meer dan 180 km retour, Mijn vw 3tdi was onverslaanbaar niet stuk te krijgen. Ik had hem gekocht met 77.000 km op de teller en deed hem met 350.000 de deur uit, en de koek was nog niet op. Hetzelfde geld voor de 2.0 tdi van vw, ze zijn gemaakt voor lange afstanden. Doe dat bijvoorbeeld elk weekend , en je zal nog lang profijt hebben van de je TDI. Want diesel in in het algemeen genomen voor de lange afstanden.

groetjes Brian.