2.0 tdi vs 1.9 tdi

  • Cihan

    Klopt het dat een 2.0 motor onstabieler is dan een 1.9 motor?

    Betreft een vw Jetta tdi 2007 model.

    Ik heb dit nu wel van verschillende mensen gehoord, en wil nu wel eens achter de waarheid komen.

  • vw monteurke

    Je gaat ons toch niet vertellen dat je afscheid wil nemen van je trouwe Bora hé ? :D

    Zonder gekheid:

    Iedere auto van ieder merk en iedere motor heeft z'n eigen “nukken” . De 2.0 TDI heeft die en jouw ouwe 1,9 TDI had die ook.

    Een aantal van die problemen bij de 2.0 TDI (schokken bij rijden, scheurtjes in cilinderkop, lekke EGR, loslopende pompverstuivers) stammen vooral uit de beginjaren van deze motor.

    Naast de hierboven genoemde “kinderziektes” heb je dan natuurlijk ook nog de problemen die te wijten zijn aan verkeerd onderhoud en/of verkeerd gebruik.

    Ook niet onbelangrijk bij een gebruikte auto zijn de normale slijtageverschijnselen. De km stand is hierbij van belang.

    Hoe hoger de km stand, hoe groter de kans op slijtage-mankementen.

    Een opsomming van bekende problemen vind je hier: http://wiki.tdiclub.nl/Categorie:BekendeProblemen#Volkswagen

    Het is altijd moeilijk om iets over de toestand van een gebruikte auto te zeggen.

    Km stand, de manier waarop de auto is bereden en behandeld en het onderhoud spelen daarvoor een te grote rol.

    Ik zou dan ook zeker, vooral als je met je toekomstige nieuwe auto weer net zo'n langdurige relatie wil hebben als met je Bora, een gedegen aankoopkeuring adviseren.

    Kost wat extra geld, maar onopgemerkte mankementen kunnen je portemonnee veel harder leegzuigen.

    Laat bij zo'n keuring ook alle storingsgeheugens uitlezen om eventuele electronicastoringen op te sporen.

  • Cihan

    Hi VW Monteurke,

    Woensdag is de grote dag, dan ga ik mijn, inderdaad zeer betrouwbare, Bora met pijn in mijn hart inleveren voor een Jetta tdi uit 2007.

    Ondanks dat ik deze auto al heb gekocht blijf ik toch met een raar gevoel in mijn onderbuik zitten. Hoe meer ik over dit type motor op internet google hoe misselijker ik wordt. Zo lees ik dat er om de haverklap de pompverstuivers kapot gaan omdat de eerste generatie fabrieksaf pompverstuivers niet al te betrouwbaar zijn. Lees onderstaande bericht….

    "Want momenteel loopt er voor ons als Passat rijders een werkplaatsactie (in Duitsland zelfs een terugroepactie) m.b.t. de piëzoverstuivers in een Passat 2.0 tdi. Deze verstuivers staan in menig (social)media artikel in binnen- en buitenland nou niet direct bekend om hun betrouwbaarheid. Vervangen kost al snel 1500 euro.

    Wanneer je met je Passat de VW dealer bezoekt voor onderhoud zal deze de werkplaatsactie uitvoeren (even bellen en vragen om alleen het uitvoeren van de werkplaatsactie kan ook uiteraard). Deze werkplaatsactie is bij de VW dealers bekend onder de code 23H9. De verstuivers incl. kabelboom worden dan, als je er voor in aanmerking komt kosteloos vervangen. De te vervangen verstuivers hebben de onderdeelnummers 03G 130 073 D en 03G 130 073 M welke gebruikt zijn tot 01 okt 2010, daarna zijn de verbeterde verstuivers gebruikt."

    VW Monteurke, hoe kom ik erachter of ik geen miskoop heb gekocht. Daar moet toch iets van te vinden zijn. Ik begrijp dat elke auto anders is en dat iedere chauffeur anders met zijn auto omgaat. Maar zou jij eens willen kijken of er met onderstaande gegevens problemen bekend zijn met de auto.

    VOLKSWAGEN JETTA 2.0 TDI PD 16V. 09-2005 / 08-2008 MOT.BKD 1968CC 103KW

    Oh ja, deze auto is ook nog getuned bij JD Engineering van 140 naar 194 pk. Is dit niet te veel van het goede. Kan dit ook meerder falen veroorzaken (EGR klep b.v.) ?

    Bedankt,

    Cihan

  • vw monteurke

    Mijn mening over motortuning zal voor jou, als vaste lezer van dit prikbord, inmiddels bekend zijn.

    Tunen is het oprekken of zelfs verwijderen van softwarematig in het motorregelapparaat vastgelegde begrenzingen.

    Die begrenzingen zijn er niet voor niets

    Het oprekken van die grenzen heeft tot gevolg dat bepaalde onderdelen in motor en aandrijving zwaarder worden belast en dat gaat ten koste van de levensduur van die onderdelen.

    Op dit prikbord heeft een zekere Bjorn ooit geschreven: (en treffender kan ik 't niet zeggen)

    Probeer niet van een ezel een paard te maken. Als je een paard wil, koop dan een paard.

    Het omruilen van iets bekends voor iets nieuws dat (nog) onbekend is altijd spannend.

    Het lezen over problemen op internetforums kunnen dit alles nog extra spannend maken

    Een goeie garantie en een aankoopkeuring kunnen een deel van die spanning wegnemen, maar 100% zekerheid dat je nieuwe auto tot in lengte van jaren probleemloos blijft functioneren heb je nooit.

    Mijn ervaring is wel dat je al die forum-problemen met de nodige korreltjes zout moet nemen.

    Iemand die ontevreden is post zijn probleem vaak op meerdere forums. 1 probleem dat op 10 forums is geplaatst vertienvoudigt op die manier.

    Vaak haalt men ook dingen door elkaar.

    Jij haalt bv een bericht aan over piëzo-verstuivers. Maar ………. Heeft jouw nieuwe motor wel piëzo-verstuivers ?

    De eerste generaties 2.0 liter motoren hadden namelijk nog gewone magneetventiel-pompverstuivers.

    Piëzo-verstuivers zijn pas geleidelijk in latere generaties toegepast.

    Ik blijf er bij dat er voor een koper 2 dingen belangrijk zijn.

    Een gedegen aankoopkeuring kan je vertellen wat de huidige staat van de auto is en welke zichtbare slijtageverschijnselen er in de nabije toekomst voor kosten gaan zorgen.

    Een goeie garantie ondervangt vervolgens alle problemen die tijdens de keuring (nog) niet zichtbaar of merkbaar waren.

  • Cihan

    Ondertussen de trotse eigenaar geworden van een 2007 Jetta 2.0 tdi sportline. Getuned naar 194 pk, tuning is gedaan bij JB Autoservice, deze staan ook wel bekend om hun betrouwbare service. De auto geeft mij een goede indruk tot dusver. Auto is ook erg goed onderhouden, je kan zien dat het van een liefhebber is geweest, ik heb vernomen dat het van een van de bestuurders van tdiclub.nl is geweest. Enig minpuntje is de fluitende turbo. Sommigen beweren dat de lagers eruit zijn, en anderen zeggen dat dat nu eenmaal hoort bij deze turbo. Hier moeten we dan maar aan gaan wennen, mijn oude Bora had dit in ieder geval niet. Maar al met al een prima auto en geen spijt !

  • vw monteurke

    Ik wil je bij deze van harte feliciteren met je nieuwe auto en je veel veilige km toewensen. (tu)

  • Cihan

    Rij er nu inmiddels een paar weken naar tevredenheid met de auto.

    Heb een aantal vragen over de auto.

    Betreft: VOLKSWAGEN JETTA III (1K2) | 2005.08-??? - 2.0 TDI 16V - 1968ccm 140pk

    - Heeft mijn auto een roetfilter ?

    - Welke olie mag ik gebruiken ?

    - Is een fluitende turbo normaal ?

    - Is de auto een Comforline of een Sportline ?

    - Welke bandenspanning moet ik hanteren bij bandenmaat 225/45/17 ?

    - En het raammechanisme rechtsachter werkt niet. Ik heb vernomen dat als het mechanisme niet wordt gebruikt hij vast gaat zitten en dat ie uiteindelijk vervangen moet worden. Is zo'n mechanisme prijzig ?

    Alvast bedankt voor je antwoorden.

  • vw monteurke

    - Heeft mijn auto een roetfilter ?

    Motorcode ?

    - Welke olie mag ik gebruiken ?

    Olie die voldoet aan de specificaties voor long-life service. (staat in je gebruikershandleiding)

    Als er een (origineel) roetfilter op zit, olie die voldoet aan specificaties voor motoren met roetfilter.

    - Is een fluitende turbo normaal ?

    Nee, niet echt.

    - Is de auto een Comforline of een Sportline ?

    Dat is te vinden op de stickers die voorin je serviceboekje en op de kofferbakbodem zijn geplakt.

    - Welke bandenspanning moet ik hanteren bij bandenmaat 225/45/17 ?

    Bandenspanning is afhankelijk van belading. Juiste waardes staan in klepje brandstoftank.

    - En het raammechanisme rechtsachter werkt niet. Ik heb vernomen dat als het mechanisme niet wordt gebruikt hij vast gaat zitten en dat ie uiteindelijk vervangen moet worden.

    Zou kunnen. Maar er zijn meerdere mogelijke oorzaken waardoor een raammechanisme niet (meer) werkt.

    Is het storingsgeheugen al uitgelezen ?

    Is zo'n mechanisme prijzig ?

    Nogal ja.

  • Cihan

    Motorcode: BKD JLU

    Jetta 2.0 COMFO 103 TDI

    LC9X KU 6221

    Ik weet niet zeker of er een roetfilter op zit, hoe check ik dit. Aan de hand van wel of geen roetfilter kan ik pas bepalen welke type olie ik mag gebruiken.

  • vw monteurke

    De BKD motor heeft geen af fabriek DPF filter (roetfilter)

    Natuurlijk kan er naderhand wel een roetfilter zijn ingebouwd, maar daar hoef je v.w.b. olie geen rekening mee te houden.