veer stoel

  • Aat

    Vraag; Het lijkt sinds wat langere tijd of er speling is op mijn linker stoel (beweging en geluid).Het is een stoel met hoogteverstelling.

    Nu vond ik gisteren opeens een lange trekveer onder de zitting??? Waar heeft deze aan vastgezeten en is dit de reden van de speling of iets anders .Wie kan mij hier meer over vertellen en eventueel advies geven hoe e.e.a. te verhelpen.

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Auto Golf 4 uit 2001.

  • vw monteurke

    Die veer is inderdaad van de hoogteverstelling.

    Die hoogteverstelling werkt zonder veer ook gewoon en daarom merken de meeste mensen er niets van als die veer losraakt van de stoel.

    Zo'n veer kan loskomen van de stoel als het oog van de veer breekt.

    Het komt echter ook vaak voor dat het haakje op het stoelframe waar de veer aangehaakt zit afbreekt.

    Als er alleen een stukje van de veer is afgebroken kun je volstaan met een nieuwe veer.

    Als het stoelframe-haakje waar de veer aangehaakt zit is afgebroken ben je verder van huis. Je moet dan gaan lassen of een nieuw stoelframe monteren.

    Op onderstaande afbeelding bij het nummer 2 zie je waar de veer aangehaakt zit. (je kunt natuurlijk ook even onder de andere stoel kijken hoe e.e.a. zit)

  • Aat

    Monteurke bedankt voor je snellen reactie.

    Goed om te horen dat de veer niet echt noodzakelijk is.

    Vraag; Hoe kom ik van de irritante speling af,( geluid en wiebelen??).

    Alvast bedankt voor je antwoord.

    Aat

  • vw monteurke

    Vraag; Hoe kom ik van de irritante speling af,( geluid en wiebelen??).

    Ligt eraan waar die speling zit en waar de bijgeluiden vandaan komen. Misschien moet je dat eerst eens goed onderzoeken.

    Zit de speling in de (kunststof) stoelrail-geleiders dan zou je die kunnen vervangen.

    De speling / bijgeluiden kunnen ook te maken hebben met die gebroken veer. Zo'n gebroken veer mag dan niet veel invloed hebben op de werking van het hoogteverstelmechanisme.

    Het kan wel bijgeluiden veroorzaken. Het hoogteverstelmechanisme wordt nu immers niet meer onder spanning gehouden.

    Zit de speling in het stoelframe zelf (misschien is daar nog wel meer afgebroken) of in de rugleuning (bv het rugleuningverstelmechanisme) dan zul je erachter komen dat daar niet veel onderdelen los van te krijgen zijn en dan wordt het al snel een compleet nieuw stoelframe of rugleuningframe.

    Maar ………… Zoals gezegd, ga eerst eens onderzoeken waar de speling zit en waar de bijgeluiden vandaan komen.