koppakking polo 6n

  • ton

    Dag allemaal,hallo vwmonteurke,…..

    Buiten dit forum was er vorige week een berichtenwisseling over het vervangenvan de koppakking van een Polo 6N met een 1.6 AEE motor met 234000km op de teller.

    Dit had ik nog niet eerder gedaan en was goed gelukt met nuttige tips en aanwijzingen van vwmonteurke(tu).

    Nu, +/- 300km verder komt er toch weer veel nattigheid uit de uitlaat als de motor warm is,…draait-ie een paar minuutjes stationair, dan zie ik een natte plek op straat.

    Terug denkend aan wat ik fout /niet goed gedaan heb ,….bedenk ik dat bij het uit de verpakking halen van de nieuwe pakking ,..ik dit een beetje lomp gedaan heb,… met een mes een sneetje in de de verpakking en dan opentrekken,…..oei… hierbij is de koppakking een beetje gebogen en zijn de 2 “folie” helften een beetje van elkaar losgeraakt (,niet gekreukt )… dacht dat het geen kwaad kon want de kopbouten trekken eea. toch flink strak tegen het motorblok.

    Zoals gezegd, het was goed gelukt,…. nu moet het toch nog een keer maar dan beter.

    Ga ik te kort door de bocht en moet ik eerst nog andere dingen doen/controleren,……kan ik bv. de kop op scheuren controleren (als-ie er binnenkort toch weer af is)

    Mvg,

    Ton.

  • vw monteurke

    Ton,

    Water uit de uitlaat hoeft niet meteen te betekenen dat je koppakking lekt.

    Het kan ook gewoon condens zijn. Vooral nu de nachten wat kouder worden kan er vrij lang condens uit de uitlaat blijven komen.

    Belangrijkste vraag is of je nu (weer) koelvloeistofverlies hebt.

    Als dat zo is dan stijgt de kans dat het water uit de uitlaat geen condens, maar koelvloeistof is en moet je gaan vrezen voor je koppakking.

    Een lekke koppakking zorgt er ook vaak voor dat er compressiedruk (verbrandingsgassen) vanuit de verbrandingsruimte in je koelsysteem komt.

    Je voelt dat goed aan de koelwaterslangen, die worden door die compressiedruk als het ware “opgepompt” en voelen (na een proefrit) keihard aan.

    In ernstige gevallen wordt hierdoor zelfs de koelvloeistof door de overdrukdop naar buiten geperst.

    Nu staat een koelsysteem natuurlijk altijd wat onder druk, maar als je het aanvoelen van de druk in de slangen vergelijkt met je eigen auto en je voelt duidelijk verschil dan is het niet goed.

    Ik kan niet beoordelen in hoeverre je die koppakking hebt beschadigd en of die beschadiging de oorzaak is van nieuwe koelvloeistoflekkage.

    Een beschadigde koppakking is echter nooit goed. Er wordt ook geadviseerd om de pakking zo kort mogelijk voor montage uit de verpakking te halen

    Een gescheurde cilinderkop komt bij dat type motor eigenlijk vrijwel nooit voor. Controle hierop kun je niet zelf. Hiervoor moet je de kop naar een revisiebedrijf brengen

    Conclusie:

    Kijk of je koelvloeistof verliest en of je koelwaterslangen opgepompt, hard, aanvoelen.

    Bij zowel koelvloeistofverlies als “harde en opgepompte” slangen zul je helaas opnieuw aan de gang moeten.

  • ton

    Hallo vwmonteurke,

    dank voor je reactie,

    Heb nog geen merkbaar koelvloeistof verlies, (maarruhhh…. bij 2 x 10km per dag kun je ook niet veel verliezen :) , ik hou het in de smiezen).

    Zaterdag zie ik de polo weer en controleer dan de slangen,…ikmlaat het weten.

    btw, polo is maandag positief door de APK gekomen,zonder bijzonderheden ….YES!

    Groeten,

    Ton.

  • vw monteurke

    Bij 2X 10 per dag kun je niet echt spreken van een warme motor.

    Bedenk dat die uitlaat, afgekoeld door de rijwind, vrij lang koud blijft en dat uitlaatgas voor 10 - 15 % uit waterdamp bestaat.

    Die waterdamp condenseert in de koude uitlaat en dat zie je dan als waterdruppeltjes achter uit de uitlaat komen.

    Ik zou voorlopig nog even niks uit elkaar halen.

    Hou wel in de gaten of je koelvloeistof verliest en kijk even of je koelwaterslangen “opgepompt” worden door compressiedruk in het koelsysteem

  • ton

    Hallo vwmonteurke,

    Gisteravond schreef ik dat dat ik zaterdag de slangen en vloeistof niveau zal controleren,…. dat wordt een dagje later, zondag dus…..ik laat het weten.

    Groeten,

    Ton.

  • ton

    Hallo vwmonteurke,

    Toch vandaag even tijd gehad om eea. te controleren,….na een proefrit van ong 5km en motor op temperatuur waren de slangen “normaal” in te knijpen en voelde zeker niet hard opgepomp en nog geen koelvloeistof verlies.

    Nog wel steeds witte rook (damp) uit de uitlaat,…..heb een 2,5mm gaatje geboord in het laagste punt van de achterste demper, waar meteen water uitliep ( ik schat ong. een 1/2 eierdopje ).

    Later op de dag is de polo thuisgekomen van en 60km rit en heb meteen de slangen gevoeld,……. en weer normaal in te knijpen , geen witte rook meer gezien en ook geen vloeistof verlies (nu warm gecontroleerd ),….we houden het niveau de komende dagen in de gaten vóór de start ( dus koud en niveau dus tussen de merkstrepen)

    Het ziet er gelukkig dus goed uit en ik ben blij met je gegeven advies….controleren en nog ff niet openmaken,…….(tu)

    Groeten,

    Ton.