Turbo audi A3 1.9TDI 90 pk.

  • Wim

    Hallo beste mensen,

    Dit is wel de volkswagen prikbord, maar dat zal toch geen probleem zijn.

    Betreft een vraag over een A3 1.9 TDI 90pk. van bouwjaar 5/1997.

    Ik weet nog een hele mooie te koop.

    Het geval is dat ik een rustige rijder ben, veel bij een laag toerental rij.

    Nu heb ik me laten vertellen dat je dan geen Golf of A3 met een variabele turbo moet hebben, deze gaan bij een rustige rijstijl vastzitten. Mijn vraag is nu: heeft bovenstaande A3 een variabele turbo? Is het verstandig als je een rustige rijstijl hebt, om zo'n A3 te kopen?

    Ik hoor graag van jullie!

    Groet Wim.

  • vw monteurke

    Vraag: Mijn vraag is nu: heeft bovenstaande A3 een variabele turbo?

    Antwoord: Ja

    Vraag: Is het verstandig als je een rustige rijstijl hebt, om zo'n A3 te kopen?

    Antwoord; Ach, Iedere rijstijl heeft bepaalde gevolgen. Als je altijd stevig doorrijdt zijn er weer andere dingen die extra hard slijten.

    En als je met een bestelwagen huis-aan-huis pakketjes bezorgt en je schuifdeur moet 150 keer per dag open valt die schuifdeur na anderhalf jaar ook uit je auto.

    Als je een auto wil kopen van 16 ( ! ) jaar oud zou ik me eerder richten op de historie en de huidige toestand van die auto.

    Bijvoorbeeld, wat is de km stand, hoe is die auto in het verleden bereden, verzorgd en onderhouden en welke mankementen zitten er momenteel in.

    Advies is dan ook om een aankoopkeuring te laten verrichten waarbij zeker ook alle storingsgeheugens worden uitgelezen.

    Electronische storingen zijn vaak onzichtbaar, maar reparatie kan soms flink in de papieren lopen

  • Wim

    Hallo vw monteurke, hartelijk dank voor de snelle reactie!

    Het betreft een hele mooie A3 1.9tdi 90pk. bj.1997,

    De auto heeft 168.000 km gelopen en is altijd door de audi dealer onderhouden, serviceboekje is geheel door de audi dealer afgestempeld. Waar ze mij dus voor bang gemaakt hebben, ik heb nog eens gegoocheld, is dat de schoepen gaan vast zitten. Bij een rustige rijstijl bewegen de variabele schoepen weinig tot niks en door de roet gaan ze zwaarder lopen of zelfs vastzitten. Ze reageren dan niet goed meer op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk wat noodloop tot gevolg heeft. En dan heb je een probleem en moet er iets gebeuren. Vraag is dus hebben deze A3´tjes daar toch wel last van. Het is ook al zo wat om met de huidige dieselprijzen toch maar flink te planken om de turbo in orde te houden.

    Groet Wim

  • vw monteurke

    Het is inderdaad mogelijk dat bij een dergelijke turbo een rustige rijstijl op den duur kan leiden tot vastzittende schoepjes van de turbo.

    Als je slecht gaat slapen van de mogelijkheid dat dit kan gebeuren moet je een auto kopen zonder turbo. Een SDI bijvoorbeeld

  • Wim

    Hallo vw monteurke,

    Ik ben op zoek naar een degelijk `werkpaard` om op m´n werk te komen,

    We hebben twee studerende kinderen. Nog niet zo lang geleden heb ik m´n werk verloren door een faillissement, maar nu weer een nieuwe baan waarvoor ik wel 600 km per week woon-werk verkeer moet maken.

    Een Golf4 SDI is voor mijn rijstijl ook helemaal niet zo gek. Echter dan krijg ik voor de turbo dure pompverstuivers terug (Links en rechts heb ik ook al wel eens gelezen dat de versnellingsbakken van de SDI'tjes ook niet zo geweldig zijn). Als ik hier dan maar geen slapeloze nachten van krijg! Hadden ze in het volkswagen programma nog maar die eenvoudige en oerbetrouwbare 1.9D Golfjes. Ik ga nog maar eens verder zoeken. Misschien een late Golf4 90pk.TDI bj. 2002. Dan heb ik in elk geval een zeer uitgerijpt product met nog een diesel verdelerpomp.

    Groet Wim

  • vw monteurke

    Wim schrijft: Een Golf4 SDI is voor mijn rijstijl ook helemaal niet zo gek. Echter dan krijg ik voor de turbo dure pompverstuivers terug

    Hoeft niet. De 1,9 ltr SDI motoren van de Golf 4 met de motorcodes AGP, AQM, AEY en ASY hebben gewoon een verdelerpomp.

  • Wim

    Hallo VW monteurke,

    Dat is goed nieuws om te horen.

    Ik heb altijd gedacht dat alle Golf4 sdi´tjes pompverstuivers hebben. Omdat ik zo links en rechts wel eens hoor dat reparaties aan dit systeem erg duur kan uitpakken, hadden de sdi´tjes niet meer mijn belangstelling. Maar dan ga ik nu kijken of er van dit type Golf nog wat moois te vinden is. In het verleden heb ik circa 350.000 kilometer met Golf2-1.6D en Golf3-1.9D gereden, dus dat ze niet zo snel zijn ken ik wel. Maar de degelijkheid, redelijke eenvoud en lange uithoudingsvermogen spreken mij meer aan.

    Nog één vraag: de eerste Golf4 sdi'tjes hadden klinknagels waarmee het kroonwiel in het differentieel bevestigd was, maar deze constructie bleek niet goed te zijn met soms grote schade aan de versnellingsbak. Vanaf welk jaartal zijn deze nagels vervangen door boutjes? Is daar een jaartal voor te noemen?

    Ik hoor graag van je, alvast hartelijk dank!

    M.vr.gr. Wim

  • vw monteurke

    Genoemd versnellingsbakprobleem kan zich voordoen bij versnellingsbakken met codes dus, duw en duu en deze bakken werden gebruikt t/m begin jaren 2000

    Als jouw rijstijl inderdaad zo rustig is als je beweert hoef je je niet zoveel zorgen te maken over de bak. (ervan uitgaande dat ie op moment van aankoop nog goed is)

    Dit probleem doet zich vooral voor bij chauffeurs met een stevige rijstijl

    Er kwam niet voor niets een “opleving” van dit probleem toen Golfjes 4 van de eerste modeljaren in handen begonnen te komen van jongeren.

    Succes met zoeken naar een geschikte auto

  • wim

    VW monteurke, hartstikke bedankt voor alle tips en uitleg!

    Groet Wim.