sturen

  • j leusink

    hallo allemaal

    ik heb een touran 1.9 tdi uit 2003 (juni) tijdens het rijden is het net of het stuur vast zit met lichte inspanning wil het wel dan is het net of hij los schiet

    in 2 jaar tijd heeft het rode lampje met het stuur 2 keer gebrand tijdens het probleem brand het lampje niet iemand een idee wat dit kan zijn

    met vriendelijke groeten

    jan

  • vw monteurke

    Het lijkt er op dat de stuurbekrachtiging af en toe niet werkt.

    Storingen bij dit type stuurbekrachtigingssysteem worden opgeslagen in een storingsgeheugen. Ook storingen die zo maar af en toe optreden.

    Als je dus dat storingsgeheugen laat uitlezen weet je in welke richting je moet gaan zoeken

  • j leusink

    zijn daar kosten aan verbonden ik neem aan dat dit bij een vw garage moet gebeuren?

  • vw monteurke

    zijn daar kosten aan verbonden

    Wat denk je zelf ?

    ik neem aan dat dit bij een vw garage moet gebeuren?

    Zonder uitleesapparatuur kun je in deze tijd niet veel meer, vrijwel iedere garage kan tegenwoordig storingen uitlezen.

  • j leusink

    is dat merk gebonden ?

  • vw monteurke

    Ja en nee.

    Ieder merk heeft een eigen, merkgebonden, uitlees-protocol waarmee het testapparaat communiceert met de auto.

    Met dat merkgebonden protocol kun je als monteur het meest want die geeft de meest gedetailleerde informatie en bij reparatie de meeste mogelijkheden.

    Er is ook een universeel protocol.

    Dit protocol maakt het mogelijk om met universele apparatuur de belangrijkste storingen van alle merken auto's uit te kunnen lezen

    Je garagehouder kan je zo vertellen of zijn apparaat geschikt is voor VW

    Bedenk dat VW een groot en veelverkocht merk is. Veel uitleesapparatuur (ook die van algemene autobedrijven) is daarom geschikt om VW uit te lezen.

  • j leusink

    ok bedankt heb je ook een idee wat het ongeveer kost om hem uit te lezen

  • vw monteurke

    Alleen storingen uitlezen, zonder vervolgonderzoek en reparatiewerkzaamheden, is slechts een paar minuutjes werk.

    kosten varieren van gratis tot een paar tientjes.