betrouwbaarheid Golf 3 1.9 SDI

  • Henk

    Beste VW monteurke en andere VW fans,

    Momenteel rij ik met grote tevredenheid rond in een Golf 3 1.9 D bj.1997 1Y motor rond. De auto heb ik gekocht met een km. stand van 140.000, zelf heb ik er 300.000 km. bij gereden. De teller staat momenteel op 430.000 km. Het golfje heeft me nooit laten staan, het is gewoon een uiterst betrouwbare en éénvoudige diesel in onderhoud. Het onderhoud doe ik allemaal zelf. Ooit één keer de gloeibougies en dynamo vervangen, verder is aan de motor alles nog origineel. De motor loopt en start nog prima, maar aan de rest kun je de hoge kilometerstand wel merken. Nu wil het geval dat ik bij een garage nog een prachtige golf 3 1.9 SDI van 1997 weet te staan. Echte kilometerstand 130.000 !!!!, en dat kun je ook aan de gehele auto zien. Verkeert bijna in nieuwstaat! Zou dus een hele goede opvolger voor mijn huidige golfje kunnen zijn. Mijn vraag is nu: zijn deze 1.9 SDI'tjes t/m bj. 1997 net zo betrouwbaar? Geeft de elektronica welke op de motor zit nog wel eens storing? Kun je storingen aan deze motor nog wel zelf oplossen, of kom je dan al snel bij een garage terecht?

    Ik hoor graag van jullie!

    M.vr.gr. Henk

  • vw monteurke

    De algemene betrouwbaarheid van de sdi motor is goed. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

    V.w.b. electronica. Een Golf 3 heeft nog niet veel electronica aan boord.

    Opzoeken van storingen aan electronica vereist wel een andere benadering dan het opzoeken van mechanische defecten.

    Je begint meestal met het uitlezen van het storingsgeheugen.

    Voor de doe-het-zelver zijn hiervoor diverse apparaten in de handel.

    Van goedkoop en simpel (alleen storingen uitlezen) naar duur en uitgebreid en met bijna dezelfde mogelijkheden als dealerapparatuur (denk dan aan Vag-Com of vcds voor op je laptop)

    Ga maar eens zoeken, er is genoeg van dat spul te vinden. Voorbeeldje: http://www.diagnoseapparatuur.nl/volkswagen-obd-uitlezen.

  • Henk

    Hallo VW monteurke, hartelijk dank voor de snelle en bruikbare reactie!

    Mooi, hier kan ik wat mee.

    Ik heb ook nog op “autoscout24.de” zitten zoeken.

    En nu vind ik hier bij ons niet zo ver over de grens een Golf3 1.9D 1Y bj.1996.

    Is te koop bij een Honda dealer en heeft maar 86.000 km. gelopen!

    Wit van kleur, ik heb nu ook een witte golf. Zou ik eventueel “met mijn eigen nummerplaten” kunnen ophalen.

    Als ik je vragen mag VW monteurke, wat heeft jouw voorkeur wat betreft de motor, er van uit gaande dat beide motoren goed zijn.

    1. Golf3 1.9SDI bj.1997 met 130.000 km. of

    2. Golf3 1.9D 1Y motor bj.1996 met 86.000 km.

    Loopt de SDI nog zuiniger?

    Ik hoor graag van je!

    M.vr.gr. Henk

  • vw monteurke

    Ik heb geen echte voorkeur vwb die 2 motoren.

    De SDI is wat moderner van opzet, maar beide motoren hebben hun betrouwbaarheid bewezen en qua verbruik zal het niet veel uitmaken

    Beide zijn zelfaanzuigende diesels en met beide motoren zul je geen stoplichtsprintje winnen. Maar dat wist je waarschijnlijk al.

    Een opmerking over de km stand van beide auto's omdat die bij beide auto's opvallend laag is.

    Met de Nederlandse auto zou ongeveer 10.000 km per jaar zijn gereden en met de Duitse (ongeveer) 5000 km per jaar.

    Dergelijke km standen zouden voor mij reden zijn om deze eens extra goed te controleren.

    Km standen zijn op verschillende manieren te controleren.

    De 1e manier is via NAP, maar dat werkt alleen voor auto's die altijd in Nederland hebben gereden en in Nederland zijn onderhouden.

    De 2e manier is via de onderhoudshistorie van de VW organisatie. Ieder werkplaatsbezoek aan een Europese VW dealer wordt door VW geregistreerd.

    Als je met het chassisnummer van die auto's naar een VW dealer gaat kan men daar de onderhoudshistorie bekijken.

  • Henk

    Hallo VW monteurke,

    Hartelijk dank voor je reactie!

    Klopt helemaal met jouw uitleg over kilometerstanden, dat het eigenlijk niet kan met zo'n lage stand. Ze zijn eigenlijk ook niet meer te vinden.

    Maar soms heb je geluk. Na intensief speurwerk kwam ik er toch één tegen bij Harrie Dijk in Hellendoorn.

    Moet je maar eens op z'n website kijken: www.harriedijk.nl Op dit moment staat het golfje er nog als “verkocht”.

    Ziet er toch goed uit, of niet soms?!

    Vanmorgen gebeld, ……..helaas net verkocht! Wat jammer!

    In Duitsland zijn ze met het nodige geluk ook nog wel te vinden met die lage kilometerstanden.

    Ik heb namelijk “als tweede auto” een in nieuwstaat verkerende Golf2 1.6D bj.1986 met 70.000 echte kilometers, van onze oosterburen.

    Onwaarschijnlijk mooie auto met een prachtig geluid, starten “met nauwelijks een rookpluim” en lopen. Schakelen, remmen, sturen enz., alles gaat perfect. Helaas zoals het er nu uitziet nog maar tot 2014 belastingvrij.

    Groeten Henk

  • vw monteurke

    Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. (tu)