Brandstofprobleem T4

  • Klaas de B

    Geacht forum. Mijn T4 met AJT motor slaat niet aan. De diesel komt goed door de opvoerpomp, als tijdens het starten de retour van de pomp wordt losgedraaid komt er diesel. Er gaat geen diesel richting verstuivers, met de leiding los van de verstuivers geen druppeltje…….

    Waar moet ik de oorzaak zoeken?

  • vw monteurke

    Hoe is het defect ontstaan ?

    Plotseling, zonder aanleiding, of na een reparatie (bv aan distributie) .

    Toevallig geen verkeerde brandstof getankt ?

    Brandstoffilter niet vervuild ? (bij twijfel vervangen)

    Distributieriem(en) te slap ? Zo ja, is er geen riem versprongen ?

    Als alle bovenstaande dingen in orde zijn, draai dan de stopklep eens los en haal het plunjertje en het veertje er uit.

    Draai dan de stopklep (zonder plunjer en veer) weer vast en kijk of de motor dan wel aanslaat.

    Als de motor dan wel loopt, vervang dan de stopklep

  • Klaas de B

    Ben begonnen relais 109 te controleren, deze bleek goed. Na terugplaatsen en starten kwam er wel brandstof uit de inspuitleidingen. Wartels weer aangezet en motor loopt weer. Moet een slecht contact zijn geweest. In elk geval bedankt voor de feedback Monteurke!

  • vw monteurke

    Nou Klaas, vervang dat relais dan maar.

    Kans is groot dat je binnenkort opnieuw problemen met dat ding krijgt

    Het probleem met die relais is meestal een losse soldeerverbinding op het printplaatje van het relais.

    Een losse verbinding zoals op de afbeelding hieronder. (Afbeelding is van een portierslotprintplaat, maar de breuk is hetzelfde)

  • Klaas de B

    Ik heb de soldeerverbindingen op het printje al even goed bekeken. Geen breuk kunnen ontdekken, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen breuk is. Ik heb ook niet veel vertrouwen meer in het oude relais dus vervangen is de enige juiste stap.

  • alfons

    Beste mensen,

    ik heb laatst een vervelend probleem ervaren met mijn t4 2,5 tdi 5 cylinder ,102 pk uit 1996 ,

    De motor heeft een km stand van 16000 km, en loopt verder als een naaimachine .

    heb nu al een aantal keren gehad dat wanneer ik hem start loopt ie meten ik kan dan hel snel ff gas geven en onmiddelijk erna is het net of de motor

    geen brandstof krijgt want hij slaat dan gewoon af , telkens als ik dan start , met de dezelfde kenmerken( betreft een warme start).

    de anwb heeft er ook naar gekeken maar de wagen had toen al ruim een uur niet meer gelopen , ik had hem zelf gedurende dat uur meerdere malen gestart ,

    maar sloeg steeds weer af , de anwb startte en de motor bleef gewoon lopen, daarop heeft de man de brandstoffilter gechecked en de leiding

    optisch gechecked , die waren in orde verder kon hij ook niets constateren.

    ik rij vervolgens weg , niets aan de hand ik rij tien minuten zet de auto stil en na een kwartier wilde ik weer starten , wat denk je tot 2 keer weer een weigering.

    steeds sloeg de motor weer af , daarna bleef hij gewoon weer lopen .

    zou dit iets te maken kunnen hebben met de brandstof gallerij , of meer met de elektronische circuits?

    ik hoop dat er hier iemand is die mogelijker wijze zou weten wat dit voor oorzaak zou kunnen hebben.

    M.Vr. Gr.

    alfons

  • vw monteurke

    Kan van alles zijn.

    Heb je al een nieuw voedingsspanningsrelais (relais 109) geprobeerd ?

    Geen achterstallig onderhoud ? Brandstoffilter niet vervuild ?

    Is het storingsgeheugen van de motorelectronica al uitgelezen ? Zaten daar storingen in ? Zo ja, welke storingscodes waren dat ?

    Als de motor na het aanslaan steeds na 1 of 2 seconden afslaat kan de storing ook in de wegrijblokkering zitten.

    Laat het storingsgeheugen van de wegrijblokkering uitlezen op storingen om zeker te weten dat de wegrijblokkering storingsvrij is