vraag aan vw monteurke over mijn bora rookt en houd in

  • martinbora

    hey hallo ik had in een ander berichtje wat ik had gepost al gesproken over het inhouden van mijn bora het geluid wat ik hoor bij onder toeren en gas geven is pingelen en als hij dat doet rookt hij ook en hij houd bij gas geven heel erg in ik wete dat het geen snelle auto is en dat hoeft ook niet maar hij is vlot zat het betreft een 1.4 16v uit1999 en hij heeft een km stand van 179000 ik hoop dat jij een idee heb wat dit kan zijn maar vooral hoe ik het kan repareren alvast erg bedankt

  • vw monteurke

    Wat is de motorcode ? Zie ook ===> http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/8635531/heeft-u-technische-vragen#msg-8635531

    Brandt het motorstoringslampje ?

    Wanneer is de laatste grote onderhoudsbeurt uitgevoerd ? (met bougies, luchtfilter, e.d. )

    Wat is de kleur van de rook die je ziet ? wit ? blauw ? zwart ?

    Loopt de motor stationair mooi regelmatig of loopt ie ook dan onregelmatig ?

  • martinbora

    motorcode weet ik zo niet moet ik nog nakijken de kleur is redelijk zwart blauw het ruikt ook niet super naar olie maar na onverbrande brandstof een beurtje zal hij wel aan toe zijn ik heb de auto net 2 dagen geleden gekocht bij een handelaar voor 2750 euro en het was zo meenemen maar helemaal koud is het allemaal wel goed maar als je een stuk gereden heb valt hij af entoe ook uit als je de koppeling in trapt ben bang voor een miskoop stationair loopt hij gewoon rond 850 toeren en soms zoekt hij een beetje naar zijn toeren

  • martinbora

    het motorstoringslampje brand niet ook niet als hij zo slecht loopt de motorcode is ahw 55 kw eg2 56

  • vw monteurke

    Brandt je motorstoringslampje wel (eventjes) als je het contact aanzet ?

    Met andere woorden, is het lampje nog wel aanwezig …………………………………

    Zwarte rook duidt op een (veel) te rijk mengsel of een onvolledige ontsteking en dat zou toch een reden moeten zijn om het motorstoringslampje te laten branden

  • martinbora

    ik heb net het contact aangezet er brand echt van alles en gaat ook weer uitmaar volgens ht boekje moet er op de plek van het gloeispiraalje edc verschijnen maar dat komt niet in beeld of gaat niet aan en uit ik zie het helemaal niet maar waar duid dit op

  • vw monteurke

    Gloeispiraaltje ??? je hebt toch geen dieselmotor ???

    Het bedoelde motorstoringslampje ziet er zo uit (er kan nog een soort van bliksemschichtje doorheen staan)

  • martinbora

    oke ik dacht omdat in het boekje stond op de plek van het gloeispiraaltje anders edc of zo maar dat lapje kan ik ook helemaal niet terug vinden op het instrumenten paneel en ik zie het ook niet branden maar in het boekje laat hij zich ook niet terugvinden maar snap wel welke je bedoelt hoor waar kan dit alles op duiden

  • vw monteurke

    Dat kan (met nadruk kan) erop duiden dat bij die auto het motorstoringslampje is verwijderd of de draad is doorgeknipt om motorstoringen te verbergen.

    Het kan ook dat het lampje kapot is, maar dat komt vrijwel nooit voor.

    Wat nu:

    Voordat we allerlei wilde en misschien onware beweringen gaan doen moet je eerst een paar dingen zeker weten

    Laat daarom zo spoedig mogelijk de auto uitlezen op storingen.

    Niet alleen weet je dan precies welke storingen aanwezig zijn, als het storingslampje verwijderd is wordt dit ook bij het uitlezen kenbaar gemaakt.

    Geef bij dat uitlezen duidelijk aan dat je storingslampje niet brandt en dat je twijfelt aan de aanwezigheid van het lampje

    Een VW dealer kan met zijn uitlees-testkast dat lampje apart aansturen om te zien of het lampje brandt en dus aanwezig is.

    Je weet dan in ieder geval zeker dat je lampje aanwezig is.

    Andere manier: De dealermonteur kan ook zelf een motorstoring veroorzaken om te zien of het lampje dan aan gaat.

  • martinbora

    oke dat moet gewoon eerst gebeuren ik heb net even de bougies eruitgehaald die zien er ook versleten uit kabels voelen ook hard maar wat me toenet het meest onrustig maakte het luchtfilter zat helemaal onder de olie hij was helemaal vies ik heb hem verwijderd en hij rijdt iets beter voor me gevoel en het pingelen is wel over ik denk eerst maar eens flink beurten en uitlezen en dan kom ik zeker bij je terug voor wat er aan de hand is maar olie in het luchtfilter is vaak ook niet best toch