Kuhlmittel prufen

  • Ghostrider

    Hallo allemaal,

    Mijn boordcomputer gaf laatst na de zoveelste koude nacht, voor het eerst de volgende melding Kuhlmittel prufen, Stop!

    Heb meteen maar mijn motor stopgezet en na de 2e start gaf hij dit niet meer aan, wat betekend deze melding en wat moet ik doen……

    Gaarne uw mening

    Golf 4 TDI, 74KW/100PK Bouwjaar 2003-3

  • Mieke

    Kuhlmittel is je koelvloeistof. Controleer het niveau eens. Is het met de juiste koelvloeistof afgevuld? Kan ook een “foutje” van de cpu zijn.

    Bij twijfel en na fysieke controle toch even naar de Werkstatt….

    Groet

    Michel

  • Kees

    Kijk naar koelvloeistof nivo (reservoir). Staat dit te laag, dan bijvullen. Oorzaak van te laag nivo, weet je dan nog niet.

    Staat koelvloeistof nivo goed, dan kan het een valse melding zijn. In koelvloeistof reservoir zitten twee metalen ‘voelsprinten’ (= sensor) .. die gecorrodeerd kunnen geraken. Ik heb eens deze sprinten stevig opgepoetst en probleem was weg.

  • Ghostrider

    Michel,

    Het niveau van de koelvloeistof is goed, en is bij de dealer steeds in onderhoud geweest….hoop inderdaad dat het een foutje van de cpu is.

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Ghostrider

  • Mieke

    Ik zou het fysiek even in de gaten houden, bij de volgende beurt even vermelden, wellicht dat ze 'm dan gelijk even uitlezen. Voorlopig geen drukte om maken als het vloeistof op peil is. Groet Michel

  • Nuri.

    Dag,

    Ik heb hetzelfde auto als die u heeft, Golf 4 TDI 74KW Bouwjaar 03-2003.

    Deze is ongeveer 4/5 weken niet gestart geweest, ook bij mij gaf hij “Kuhlmittel prufen Stop” aan.

    Ik heb hem toen na 15/20min weer uitgezet en verder ook niet meer gestart.

    Is die melding bij uw vanzelf verdwenen of was er iets aan stuk?

    Mvg,

    Nuri.

    (nsahin_85@hotmail.com)

  • Mike123

    Het komt vaker voor dat de sensor in het koel reservoir tankje niet goed meer werkt en valse meldingen geeft.

    Vaak helpt het om een beetje koelvloeistof bij te vullen tot iets boven het maximaal aabgegeven niveau.

    Om het probleem echt te verhelpen moet het hele tankje vervangen worden.

  • Koos Stam

    Ik herken dit probleem ook in mijn Ford Galaxy uit 2005. Dat is feitelijk een Volkswagen. Ongeveer 2 jaar geleden had ik er ook last van terwijl het peil goed op nivo was. Ik heb de stekker goed schoongemaakt en daarmee was het probleem over tot voor kort. Nu komt de melding soms weer. De auto staat 's nachts binnen een een zeker vorstvrije garage met een vochtigheid van 70 tot 90%